Heikki A. Reenpään muistoa kunnioittaen

Kansalliskirjasto on tänään 18.9.2020 ottanut vastaan suru-uutisen professori Heikki A. Reenpään poismenosta. Muistamme Kansalliskirjaston pitkä-aikaista ystävää suurella kiitollisuudella ja lämmöllä.

Heikki A. Reenpään kokoelma on yksi Kansalliskirjaston arvokkaimmista lahjoituksista

Professori Heikki A. Reenpään kirjasto on vuonna 2004 saatu lahjoituskokoelma ja se on yksi arvokkaimmista Kansalliskirjaston saamista lahjoituksista kautta aikojen. Kolmen sukupolven aikana kerätty kirjasto käsittää reilut 20 000 teosta, pääasiassa vanhaa suomalaista suomen- ja ruotsinkielistä kirjallisuutta 1600- ja 1700-luvuilta. Heikki A. Reenpään kirjasto paikkaa Kansalliskokoelman puutteita sekä täydentää sitä variantein. Kokoelma sisältää runsaasti mm. Raamattuja ja muita kirkollisia teoksia, almanakkoja, lakeja, asetuksia sekä Turun Akatemian väitöskirjoja, mutta myös ulkomaisia harvinaiskirjoja. Kirjaston uudempi osa sisältää tuoreempaa kotimaista kaunokirjallisuutta.

Heikki A. Reenpää halusi täydentää kokoelmaa vuonna 2017 ja uuden lahjoituksen myötä se karttui noin 1.000 nimekkeellä. Lahjoitus sisälsi myös muutaman ennen tuntemattoman ja kansalliskokoelmasta puuttuvan julkaisun.

Reenpään kirjastohuone kantaa arvostetun lahjoittajan nimeä

Vuonna 2018 Kansalliskirjastossa avattiin uudistettu ja laajennettu Reenpään kirjastohuone, johon kokoelma on sijoitettu. Huone on normaalioloissa tutkijoiden käytössä erillisen sopimuksen mukaan. Kokoelmaan kuuluvat teokset ovat tutkijoiden käytettävissä Kansalliskirjaston erikoislukusalissa.