HAM avaa helsinkiläisten oman taidekokoelman Finnassa

HAM Helsingin taidemuseo on julkaissut kokoelmastaan noin 1 400 taideteosta Finnassa. HAM pitää huolta jokaisen helsinkiläisen omasta taidekokoelmasta, joka levittäytyy Tennispalatsista ympäri koko kaupungin. Nyt Finnaan tuodut teokset ovat löydettävissä sekä Finna.fi-hakupalvelusta että taidemuseon omalta Finna-sivustolta. Sivut päivittyvät jatkuvasti uusilla teoksilla.

Early One Morning, Eternity Sculpture. Jacob Dahlgren, 2019. Capellanaukio, Kalasatama, Helsinki. HAM Helsingin taidemuseo. © HAM/Maija Toivanen

HAMin kokoelmaan kuuluu yli 10 000 teosta, joista noin 2 500 löytyy kaupungin julkisista tiloista. ”HAM on olemassa ennen kaikkea yleisöään varten. On tärkeää, että helsinkiläisten oma taidekokoelma on helposti saavutettavissa niin näyttelyissä kuin kaupungilla – ja nyt myös verkossa. Finnan avulla voimme esitellä yleisölle myös sellaisia teoksia, jotka eivät juuri nyt ole esillä,” kertoo HAMin vs. kokoelmapäällikkö Kati Nenonen.

HAMin Finna-sivustolla teoksiin voi tutustua esimerkiksi taiteilijoiden, aiheiden ja tekniikan mukaan. Lisäksi valmiit kokonaisuudet esittelevät muun muassa Tennispalatsin näyttelyitä, Leonard ja Katarina Bäcksbackan lahjoituskokoelmaa, ja julkisen tilan taidetta sekä ulkona katukuvassa että sisällä kaupungin kouluissa, kirjastoissa ja päiväkodeissa.

Tutustu HAMin Finna-sivustoon.
Tutustu HAMin taideteoksiin Finna.fi-hakupalvelussa.