Finto-sanastopalvelu hyödyntää nyt arkistojen, kirjastojen ja museoiden aineistoja

Kansalliskirjaston ylläpitämään ontologia- ja sanastopalvelu Fintoon on nyt linkitetty aineistoja Finna-verkkopalvelusta.

Finto tarjoaa tiedontallentajien ja -hakijoiden käyttöön sanastoja, ontologioita ja luokituksia. Uutena ominaisuutena palveluun on yhdistetty arkistojen, kirjastojen ja museoiden aineistoja Finna-verkkopalvelusta.

Sanastojen käsitesivuilla on mahdollista nähdä kyseisellä käsitteellä kuvailtuja Finnan aineistoja, kuten kuvia ja kirjoja. Aineistoja on mahdollista selailla käsitelaatikon alle ilmestyvässä Finna-ikkunassa tai seurata linkkiä suoraan Finnan hakutuloksiin. Käyttäjä voi myös rajata näytettävän aineiston tyypin esimerkiksi vain kirjoihin tai esineisiin. Kokeile tästä miltä ominaisuus näyttää YSOn käsitteelle vastat.

Toivomme uuden ominaisuuden hyödyttävän kaikkia Finton käyttäjäryhmiä. Tiedonhakija löytää helpommin aineistoa aiheesta, josta hän on kiinnostunut. Sanaston ylläpitäjä voi tarkistaa termin toteutuneen käytön ja kuvailija voi tarkistaa, mitä muut ovat käsitteellä kuvailleet.

Uusi toiminnallisuus on käytössä

• yleisessä suomalaisessa ontologiassa YSOssa
  • yleisessä suomalaisessa asianasto YSAssa
  • allmän tesaurus på svenska ALLÄRSissa
  • ontologiapilvi KOKOssa.

Finna-ikkunan mahdollistaa Finton Skosmos-ohjelmiston uusin versio. Ominaisuus hyödyntää Finnan hiljattain avautunutta avointa rajapintaa.

Lisätietoja:
finto-posti(at)helsinki.fi