Finnan rajapinnan käyttö helpottuu

Rotunda-salin kupoli ja kerroksia

Finnan aineistotietoja voi hyödyntää avoimen rajapinnan kautta aiempaa helpommin. Uuden toiminnallisuuden myötä hakutulokset saa Finnan ulkopuolisiin sovelluksiin valmiin linkin kautta.

Valmis linkki antaa Finna.fi käyttöliittymässä tehdyn hakukyselyn ja hakutulokset rajapintakäyttöön sopivassa muodossa. Toiminnallisuuden kohderyhmää ovat rajapinnan hyödyntäjät ja heistä etenkin ne, jotka opettelevat avoimien rajapintojen käyttöä.

Osoitteesta api.finna.fi löytyvän rajapinnan kautta suomalaisten kirjastojen, arkistojen ja museoiden aineistoja voi hyödyntää myös Finnan ulkopuolisissa sovelluksissa.

"Avoin rajapinta antaa ohjelmistokehittäjille mahdollisuuden hyödyntää Finnaa ennennäkemättömillä tavoilla. Halusimme madaltaa kokeilujen kynnystä entisestään ja luoda toiminnallisuuden, joka soveltuu myös ohjelmistokehityksen harjoitteluun", kertoo Finnan kehittämispäällikkö Erkki Tolonen.

Linkin kautta tietyn haun tulokset ja hakuun tehdyt rajaukset voi helposti siirtää hyödynnettäväksi ulkopuoliseen sovellukseen. Siirto tapahtuu klikkaamalla hakutulossivun oikeasta alakulmasta "Finna API" -linkkiä.

Hakutulokseen voi sisällyttää esimerkiksi vain sellaiset kuvat, joiden muokkaaminen on sallittu ja tarkistaa Finna API -linkistä, miten toiminto tehdään rajapintakutsuna. Näin voidaan esimerkiksi tarkistaa, miten oppimisalustalle saa opetuskäyttöön sallittua ja tarkoitettua materiaalia rajapintahakuna .

Toive linkille nousi ensimmäisiä kertoja esiin Finna  järjestämissä hackathoneissa, ja Finnaan osallistuvat organisaatiot näkivät sillä hyödyllisiä käyttömahdollisuuksia. Toiminnallisuus on tuotu Finnaan vuoden alussa.

Tutustu Finnan avoimeen rajapintaan ja sen käyttöehtoihin.