Finna.fi rikastui Suomen Pankin ja Poliisiammattikorkeakoulun aineistoilla

Suomen Pankin ja Poliisiammattikorkeakoulun julkaisuarkistojen aineistoja löytyy nyt myös Finna.fi:stä. Lokakuussa Finnaan saapuneet avoimet aineistot tarjoavat pääsyn tutkitun tiedon, analyysien ja Suomen historian äärelle.

Suomen Pankin Finnaan tuomaan julkaisukokoelmaan kuuluu analyysejä, blogeja, tieteellisiä tutkimuksia sekä esimerkiksi Finanssivalvonnan tilastoja.

”Toimme aineistot Finnaan ennen kaikkea siksi, että ne olisivat mahdollisimman helposti löydettävissä. Suomen Pankin julkaisutoiminta on kattavaa, ja tarjoaa luettavaa myös niille, kenelle finanssimaailma on vieraampi. Suosittelen tutustumaan esimerkiksi Euro & talous -julkaisusarjaan, jossa talouden ilmiöistä ja ennusteista kirjoitetaan kiinnostavasti ja yleistajuisesti", Soile Hakonen, Suomen Pankin kirjastopäällikkö vinkkaa.

Etenkin historiasta kiinnostuneiden kannattaa tutustua Suomen Pankin arkistoaineistoihin, joista on alettu digitoida eniten kiinnostusta herättäviä kokoelmia.

”Aineistoon kuuluu asiakirjoja esimerkiksi sisällissodan ajalta, jolloin Suomen Pankki oli punaisen kansanvaltuuskunnan hallussa. Joitain papereita on yritetty tuhota, mikä näkyy niiden palaneissa reunoissa,” kirjastopäällikkö Soile Hakonen kertoo.

Poliisiammattikorkeakoulun tutkimusjulkaisuille entistä laajempi näkyvyys

Poliisiammattikorkeakoulun Finnaan tuomat aineistot sisältävät sisäiseen turvallisuuteen, poliisitoimintaan ja kriminologiaan liittyviä tutkimuksia, raportteja ja oppikirjoja.

”Poliisiammattikorkeakoulussa tehdään yhteiskunnallisesti merkittävää tutkimusta. Jotta sitä voidaan hyödyntää yhteiskunnallisen keskustelun ja päätöksenteon tukena, tulee sen olla myös helposti saatavilla”, Tuula Koponen, Poliisiammattikorkeakoulun tietopalvelupalvelupäällikkö kertoo.

Aineistot ovat olleet julkisia aiemminkin, mutta Finnan kautta ne ovat entistä paremmin löydettävissä.

”Poliisiammattikorkeakoulun kirjasto on hallinnollisesti hieman syrjässä muista vastaavanlaista, tutkimustietoa tarjoavista kirjastoista, joten aineistojen löytyminen Finnasta tuo ne entistä suuremman käyttäjäkunnan ulottuville. Aineistojen tuominen Finnaan sujui nopeasti ja matalalla byrokratialla”, Koponen kiittää.