Finna-verkkokirjastoalustaa käyttää jo lähes 90 % yleisistä kirjastoista

Finna on selvästi käytetyin verkkokirjastoalusta Suomessa. Finnan vuonna 2014 käyttöön otettua verkkopalvelualustaa hyödyntävät myös kymmenet museot ja arkistot.

Finnan verkkokirjastoissa asiakkaat voivat hakea tietoa kirjastojen kokoelmista, varata aineistoja, uusia lainoja ja maksaa myöhästymismaksuja. Monipuolinen alusta on nykypäivänä välttämätön, ja ominaisuudet on suunniteltu yhdessä asiakasorganisaatioiden kanssa.

”Pyrimme kaikissa verkkokirjastoissa yhtenäiseen käyttökokemukseen. Asiakkaiden halutaan löytävän tarvitsemansa nopeasti, oli kyse sitten omasta tai naapurikunnan kirjastosta”, Finnan palvelusuunnittelija Serafia Kari kertoo.  

Uudet ominaisuudet vastaavat kirjastoalan nopeaan kehitykseen

Finna-verkkokirjasto on yleisille kirjastoille maksuton. Sen viimeaikaisiin kehitysaskeleisiin kuuluu esimerkiksi mahdollisuus hyödyntää Linked Events -tapahtumarajapintaa, jolla tapahtumat voi tuoda verkkokirjastojen etusivuille entistä paremmin.

Myös Finnan mobiilikäyttöliittymän kehitykseen on panostettu viime aikoina paljon. Yksi verkkokirjastonsa mobiiliversiota aktiivisesti kehittäneistä kirjastoista on Satakirjastoihin kuuluva Porin kaupunginkirjasto, jonka uutta mobiilinäkymää testataan parhaillaan. Asiakkaiden käyttöön se saadaan lähikuukausina.

Porin kaupunginkirjastossa informaatikkona työskentelevä Till Paala kertoo, että tärkein tavoite mobiiliversion suunnittelussa on ollut helppokäyttöisyys. Toimintalogiikka on sama kuin alkuperäisessä verkkokirjastossa, mutta osa tiedoista on sijoitettu painikkeiden taakse.

”Mobiiliversiossa halusimme huomioida myös sen, että moni käyttää verkkokirjastoa asioidessaan kirjastossamme fyysisesti. Tällöin kännykältä tarkistetaan esimerkiksi saatavuustietoja tai hyllysijainteja.”

Till Paala toivoo verkkokirjaston tarjoavan asiakkaille löytämisen iloa ja elämyksiä siinä missä fyysinenkin kirjastotila.

”Yksi keino tähän ovat erilaiset aineistosuositukset. Tällä hetkellä aineistosuosituksia tekee kirjaston oma henkilökunta, ja tulevaisuudessa suositteluja olisi hienoa pystyä tekemään jopa käyttäjäkohtaisella tasolla”, Paala ideoi.