Finna on saavutettava kaikille

Oletko kokeillut käyttää Finna.fi-hakupalvelua yhdellä kädellä? Entä väsyneenä, kun keskittyminen ei ole terävimmillään? Tai ruudunlukijan avustuksella?

Saavutettavuus – eli palvelun helppo käyttö – on tuiki tärkeää Finnan kehittämisessä.

”Tuskin kukaan haluaa käyttää palvelua, joka on vaikeaselkoinen ja jonka käyttö aiheuttaa stressiä”, sanoo käytettävyyssuunnittelija Pasi Tiisanoja Kansalliskirjastosta.

”Tavoitteemme on, että kaikkien on helppo käyttää Finnaa. Riippumatta siitä, että käyttäjällä olisi esimerkiksi kuulo- tai näkövamma tai luki- ja oppimisvaikeuksia”, Tiisanoja kertoo.

Saavutettavuus koskee koko tiimiä

Finnaa kehitetään Kansalliskirjastossa, jossa saavutettavuuden huomiointi on otettu osaksi koko tiimin työtä.

”Käytettävyyssuunnittelijoiden on tehtävä ratkaisuja, jotka ovat käyttäjälle selkeitä ja ymmärrettäviä. Koodarien on huolehdittava, että palvelu on lähdekoodiltaan virheetöntä sekä standardien ja ohjeistusten mukaista. Viestinnässä saavutettavuus tarkoittaa mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää kieltä”, Tiisanoja summaa.

”Saavutettavuus on kaikkien käyttäjien huomioon ottamista”, sanoo käytettävyyssuunnittelija Pasi Tiisanoja Kansalliskirjastosta.

Testaus paljastaa käytettävyysongelmat

Finnan koodarit testaavat käytettävyyttä koneellisesti erilaisilla työkaluilla. Se ei kuitenkaan paljasta kaikkea.

”Teknisen toteutuksen lisäksi olennaisia ovat palvelun helppo käyttö ja ymmärrettävyys. Tätä selvitämme testeillä, joihin kutsumme käyttäjiä.”

Saavutettavuus ei ole Finna-tiimille uusi juttu. ”Olemme alusta saakka suunnitelleet palvelun kaikkien käyttöön”, Tiisanoja sanoo.

Sittemmin Suomessakin on tullut voimaan saavutettavuusdirektiivi, joka edellyttää viranomaisia tekemään digitaaliset palvelut saavutettaviksi.

Huomasitko Finnassa saavutettavuusongelman? Kerro se meille palautelomakkeen kautta.

Lisätietoja Finnan saavutettavuustyöstä:
käytettävyyssuunnittelija Pasi Tiisanoja, Kansalliskirjasto, pasi.tiisanoja(at)helsinki.fi

Lisätietoja saavutettavuudesta