Finna-palvelussa voi tutustua jo yli miljoonaan museoiden kokoelmatietoon

Jo yli 60 suomalaisen museon kuvaan, esineeseen ja muuhun aineistoon voi tutustua museot.finna.fi-palvelussa. Palvelu avattiin toukokuussa 2013 ja kolmessa vuodessa sinne on karttunut yli miljoona kokoelmatietoa, mikä on hieno saavutus. Yli 300 000 aineistoa on lisensioitu vapaasti ja käytettävissä uudelleen.

Lavatanssit Kalvolassa 1940-luvun lopulla.

Kuva
Pekka Kyytinen, Kansatieteen kuvakokoelma, Museovirasto

Kansalaisille Finna tarjoaa helpon tavan tutustua suomalaisten muistiorganisaatioiden kokoelmiin, kuviin, esineisiin, kirjoihin ja taideteoksiin. Museot.finna.fi-palvelussa on yli 60 museon tietoja, paljon myös sellaisia, jotka ovat nyt ensi kertaa kenen tahansa nähtävillä. Viimeksi museo.finna.fi-palveluun aineistojaan ovat tuoneet Satakunnan Museo ja Keski-Suomen museo.

Museoviraston ja Kansallismuseon kokoelmista museot.finna.fi -palveluun on avattu noin 260 000. Muut kolmen kärjessä ovat Sotamuseon SA-kuva-arkisto yli 160 000 kokoelmatiedolla ja Tampereen museot lähes 158 000 kokoelmatiedolla.

Finnan kautta jokainen voi tutustua museoiden ainutlaatuisiin kokoelmiin ja yhä enenevässä määrin niitä voi saada myös jatkokäyttöön. Uutena ominaisuutena Finnassa on mahdollista rajata hakua eri jatkokäyttöoikeuksien mukaan. Palvelun aineistot ovat hyödynnettävissä myös avoimen rajapinnan kautta.

Museot.finna.fi on osa Kansalliskirjaston kehittämää ja ylläpitämää Finna.fi-verkkopalvelua, joka puolestaan on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta. Finnan käyttäjämäärät ja tunnettuus kasvavat jatkuvasti, joten museot saavat kokoelmilleen alati paranevaa näkyvyyttä. Museoiden kokoelmatiedot ovat saatavilla museot.finna.fi:n lisäksi Finna.fi:ssä, joka kokoaa jo yli 100 suomalaisen arkiston, kirjaston ja museon aineistot yhteen palveluun.

museot.finna.fi

finna.fi