Finna-palvelu rikkoi käyntiennätykset vuonna 2015

Finna-verkkopalvelussa vierailtiin vuoden 2015 aikana yli 2,7 miljoonaa kertaa. Palvelun käyttö kasvoi vuoteen 2014 verrattuna ennätykselliset 125 prosenttia.

Finna.fi sisältää yli 200 000 esinettä. Kuvassa pääsiäiskoriste Helsingin kaupunginmuseon kokoelmista.

Kuva
Helsingin kaupunginmuseo/Finna.fi

Finna sisältää arkistojen, kirjastojen ja museoiden aineistoja kuten valokuvia, taideteoksia, kirjoja, lehtiä, esineitä, nuotteja ja videoita. Palvelu laajentui vuoden 2015 aikana merkittävästi, kun aineistoja tarjoavien organisaatioiden määrä kasvoi 54:stä 106 arkistoon, museoon ja kirjastoon.

Verkkopalvelu koostuu yhteisestä Finna.fi-palvelusta, joka kokoaa kaikki aineistot samaan hakuun. Sen lisäksi muun muassa yleisillä ja korkeakoulukirjastoilla on kokonaan omia näkymiään. Organisaatioiden omien näkymien määrä kasvoi 20 kappaleella, ja niitä oli vuoden 2015 lopussa yhteensä 33.

Käyttäjät vierailivat Finna.fi-palvelussa vuoden aikana yli 800 000 kertaa ja muissa näkymissä kaikkiaan 1,9 miljoonaa kertaa. Etenkin Finna.fi-palvelun käyttäjien aktiivisuus kasvoi selvästi: käyntien pituus kasvoi yli 50 % vuoteen 2014 verrattuna, ja tehtyjen hakujen määrä kaksinkertaistui.

Kirjautuneita käyttäjiä miltei 200 000

Finnaan kirjautuneiden käyttäjien määrä oli vuoden 2015 lopulla yli 190 000. Eniten kirjautuneita asiakkaita on Turun yleisillä Vaski-kirjastoilla, yli 49 000 asiakasta.

Erilaisia aineistoja palvelussa oli vuoden 2015 lopussa yhteensä 10,2 miljoonaa, joista 1,2 miljoonaa oli suoraan käyttäjien saatavilla verkossa.

Finna on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta. Finnan ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Kansalliskirjasto yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa.

Finna.fi
Finnassa mukana olevat organisaatiot
Finnan Facebook-sivu

Lisätietoja:
kehittämispäällikkö Erkki Tolonen, Kansalliskirjasto, puh. 050 576 2869, erkki.tolonen(at)helsinki.fi