EU uudistaa tekijänoikeussääntelyä – kirjastot haluavat reiluja pelisääntöjä

Digitaalinen kirjakulttuuri on kovaa vauhtia tulossa ja kirjastot haluavat olla kehityksessä mukana. On tärkeää luoda reilut pelisäännöt, joiden avulla kirjastot voivat tulevaisuudessa hankkia digiaineistoja käyttäjilleen.

Euroopan unionin komissio teki viime syyskuussa esityksen tekijänoikeuden uudesta sääntelystä. Esityksen tavoitteena on päivittää tekijänoikeus digiaikaan.

Komission esityksessä oli kirjastojen kannalta kaksi merkittävää puutetta. Ne liittyvät e-kirjojen lainaamisen sääntelyyn ja tiedonlouhintaan.

E-kirjojen osalta komission esityksen puute on, että se ei sisällä lainkaan ehdotuksia sähköisten aineistojen lainauksen kehittämiseksi. Tiedonlouhinta taas sisältyy esitykseen, mutta liian suppeana.

Kutsuimme Suomen eurokansanedustajia, eduskunnan sivistysvaliokunnan jäseniä sekä opetus- ja kulttuuriministeriön tekijänoikeusyksikön virkamiehiä keskustelemaan EU:n tekijänoikeusuudistuksesta Kansalliskirjastossa 10.2.

Komission esitys tulee EU-parlamentin käsittelyyn keväällä 2017.

Tilaisuuden järjestävät Kansalliskirjasto, Suomen kirjastoseura ja Suomen tieteellinen kirjastoseura.

Lisätietoja:

Pekka Heikkinen, lakimies, Kansalliskirjasto, puh. 050 4150269, [email protected]

Rauha Maarno, toiminnanjohtaja, Suomen kirjastoseura, puh. 044 7481801, [email protected]

Keskustelutilaisuuden taustaksi tehty paperi taustoittaa asiaa: