Ajanvarauspalvelu laajenee Erikoislukusalissa ja Pohjoissalissa 17.5. - 4.6.

Päivitetty 12.5.2021 (Ajanvarauspalvelu laajenee ma–pe) Erikoislukusalin ja Pohjoissalin palveluita voi 17.5. alkaen käyttää ajanvarauksella kaikkina arkipäivinä ma–pe. Salien käytössä noudatetaan altistuksia estäviä varotoimenpiteitä. Lukusalipalvelut ovat käytössä toistaiseksi ja koronatilanteen muuttuessa aukioloihin ja palveluihin voi tulla muutoksia nopealla aikataululla.
  • Asiakkaiden tulee varata käyntiaika ja tutkittavat aineistot sähköpostilla osoitteesta [email protected] viimeistään kaksi päivää ennen tuloaan.
  • Salien käyttö on rajattu asiakkaille, joiden opinnäyte, tutkimus tai julkaisu on kriittisessä vaiheessa ja aineiston käyttö työn etenemisen kannalta on tärkeää.
  • Salit ovat auki ma–pe kello 11–13 ja 14–16 ja asiakas voi varata kullekin päivälle yhden ajan per sali.
  • Varatessa on ilmoitettava a) millainen tutkimustyö on kyseessä ja b) miksi aineiston käyttö on työn etenemisen kannalta tärkeää.
  • Pohjoissalissa voi tutkia mikrofilmejä ja käyttää vapaakappaletyöasemia. Pohjoissalin aineiston käyttöön ei tarvita kansalliskirjastokorttia.
  • Erikoislukusaliin toimitetaan kaikki muu lukusalilainattava aineisto. Erikoislukusaliin tarvitaan kansalliskirjastokortti.
  • Jos olet uusi asiakas, kansalliskirjastokortin voi tilata tällä e-lomakkeella. Valmis kortti noudetaan eteisvahtimestarilta henkilöllisyystodistusta näyttämällä
  • Kumpaankin saliin voidaan ottaa kerrallaan korkeintaan neljä asiakasta.
  • Lukusaliin tullessaan asiakkaan tulee eteisessä ilmoittautua vahtimestarille. Lukusaleihin pääsyä on rajoitettu.
  • Asiakkaan tulee koko kirjastossa vierailun ajan käyttää hengityssuojainta ja huolehtia hyvästä käsihygieniasta sekä turvaväleistä. Asiakkaan tulee puhdistaa käyttämänsä laitteet ennen työskentelyn aloittamista.
  • Saleissa ei ole lähineuvontaa, koska se ei ole mahdollista turvavälejä noudatettaessa.
  • Kotilainattavaa aineistoa voi varata ja noutaa itsepalveluna kuten tähänkin asti. Lisätietoja poikkeusajan lainauspalveluista täältä.