Digi.kansalliskirjasto.fi-palvelu saa hyvät arviot käyttäjiltään

Kansalliskirjasto toteutti helmikuussa digi.kansalliskirjasto.fi-palvelun käyttäjäkyselyn. Kyselyyn saatiin yhteensä reilut 200 vastausta. Palveluun ollaan yleisesti ottaen erittäin tyytyväisiä suositteluindeksin ollessa huimat 81.

Kuva 1 Kuvituskuva, Hangon keksiä mainos. Liikeapulainen : Suomen liikeapulaisliiton äänenkannattaja, 16.03.1917, nro 11, s. 15 (muokattu värejä).

Hangon keksiä -mainos vuodelta 1917. Lähde: digi.kansalliskirjasto.fi (väri muutettu).

Digi.kansalliskirjasto.fi-palvelun suosituimman aineistotyypin paikan vievät tälläkin kertaa sanomalehdet, aikakauslehdet ja pienpainatteet. Käytetyimmät toiminnot ovat puolestaan vapaatekstihaku sisältöön, erilaiset haun rajaukset sekä lehtilistaus, josta näkee mitkä nimekkeet löytyvät digitoituina ja miltä vuosilta.

"Tämä on ihana palvelu. Välillä tuntuu ihan taikuudelta. Olen löytänyt vaikka mitä!"

Suurimmalle osalle vastaajista digi.kansalliskirjasto.fi on hyvin tuttu, sillä he käyttävät palvelua vähintään kerran viikossa. Suurin osa eli neljännes vastaajista käyttää palvelua sukututkimukseen, mutta vastauksista nousevat nyt entistä enemmän myös mm. tieteellinen tutkimus ja historiikit. Moni vastaajista kertoo käyttävänsä palvelua yleiseen selailuun sekä muihin yksityisiin tarpeisiin. Vastaajien joukosta löytyy myös toimittajia ja sisällöntuottajia.

Suurin osa käyttäjistä päätyy digi.kansalliskirjasto.fi:n aarteiden äärelle hakukoneiden tai kansalliskirjasto.fi –verkkosivuston kautta. Myös omat harrastusryhmät ja sosiaalinen media ohjaavat käyttäjiä palvelun tarjoamien aineistojen pariin.

Palvelun hakutoimintoihin ollaan pääosin tyytyväisiä, ja kehittämistoiveet koskevat pääosin lehtiaineistojen laajempaa avaamista. Tällä hetkellä digi.kansalliskirjasto.fi-palvelu tarjoaa lähes 23 miljoonaa sivua aineistoa asiakaskäyttöön.

Käyttäjien käyttötarkoitukset 2022 kyselyssä

DIGITOIDUT LEHDET ASIAKASKÄYTÖSSÄ

1771-1939

• kaikki Suomessa julkaistut digitoidut sanoma- ja aikakauslehdet ovat avoimessa verkkokäytössä digi.kansalliskirjasto.fi -palvelun kautta
  • yhteensä 685 lehtinimekettä, 6,1 miljoonaa sanomalehtisivua

1940-1949

• kaikki Suomessa julkaistut digitoidut ruotsinkieliset sanomalehdet ovat avoimessa verkkokäytössä digi.kansalliskirjasto.fi -palvelun kautta vuoden 2026 loppuun asti
  • uusia käyttöön avattuja ruotsinkielisiä 1940-luvun sanomalehtiä on yhteensä 39 lehtinimekettä ja yli 200 000 sanomalehtisivua

1950-2018

• kaikki Suomessa julkaistut digitoidut ruotsinkieliset sanomalehdet ajalta 1950-2018 ovat paikalliskäytössä seuraavissa arkistoissa, sitä mukaa kun lehtien digitointi etenee
    • Kansalliskirjasto ja muut vapaakappalekirjastot
    • Svenska litteratursällskapet, Helsinki ja Vaasa
    • Brages Pressarkiv, Helsinki
    • Ålands landskapsarkiv,  Maarianhamina
  • yhteensä 38 lehtinimekettä, yli miljoona sanomalehtisivua

1950-2018

• Kansalliskirjasto ja Kopiosto ovat sopineet oikeudesta välittää kokoelmiinsa sisältyviä digitaalisia sanoma- ja aikakauslehtiä tutkimuskäyttöön digi.kansalliskirjasto.fi -palvelun kautta ainakin vuoden 2022 loppuun.

1771-2021

• kaikki Suomessa julkaistut digitoidut, sekä suomen- että ruotsinkieliset, lehdet ovat lakisääteisesti paikalliskäytössä Kansalliskirjastossa, Eduskunnan kirjastossa sekä viidessä muussa vapaakappalekirjastossa
  • yhteensä 893 lehtinimekettä, 12,7 miljoonaa sivua