digi.kansalliskirjasto.fi - 25 miljoonaa sivua historiaa

Digi.kansalliskirjasto.fi on todellinen aarreaitta historiasta kiinnostuneille ja sitä tutkiville. Ilmainen palvelu tarjoaa käyttäjilleen Suomessa julkaistut historialliset sanoma- ja aikakauslehdet sekä pienpainatteita ja muita Kansalliskirjaston digitoimia aineistoja kuten käsikirjoituksia, nuotteja ja karttoja. Digitoitujen aineistojen määrä palvelussa on nyt ylittänyt 25 miljoonan sivun rajan.

Kuvakollaasi digin aineistoista, päällä teksti 25 miljoonaa sivua historiaa digi.kansalliskirjasto.fi

Digi.kansalliskirjasto.fi -palvelussa on ylitetty 25 miljoonan sivun raja.

Kuva
Marko Oja

Sanomalehdet kiinnostavat eniten
Laajin ja käytetyin kokoelma palvelussa koostuu sanomalehdistä, joita on yli 15 miljoonaa sivua eli noin 60 % aineistosta. Aikakauslehtiä palvelusta löytyy jopa seitsemän miljoonaa sivua, ja myös kirja-aineistoja digitoidaan jatkuvasti. Tällä hetkellä palveluun tuotetaan mm. ainutlaatuista kansalliskokoelmaan kuuluvaa Ruotsin ajan kirjallisuutta eli vuosina 1488–1809 ilmestyneitä suomalaisia ja Suomea käsitteleviä julkaisuja.

Lehtiaineisto on palvelun kautta avoimessa käytössä aina vuoden 1939 loppuun asti, samoin kirjat, joiden tekijänoikeudet ovat rauenneet. Kuluvana vuonna suosituimmaksi sanomalehdeksi nousi Hufvudstadsbladet, aikakauslehtistä Suomen Kuvalehti ja kirjoista Minna Canthin Anna-Liisa. Ruotsinkieliset sanomalehdet ovat vapaasti käytettävissä vuoden 1949 loppuun asti.

Aineistot, joiden tekijänoikeudet ovat vielä voimassa, ovat käytettävissä Kansalliskirjastossa ja muissa vapaakappalekirjastoissa Helsingissä, Turussa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Joensuussa ja Oulussa.

Kansalliskirjaston digitointityötä ohjaa kirjaston monivuotinen digitointiohjelma, ja kehitämme Digi-palvelua jatkuvasti vastaamaan entistä paremmin tutkijoiden, sukututkijoiden, opiskelijoiden ja eri alojen harrastajien tarpeita. Palvelun kehittämistä on rahoitettu Euroopan unionin Euroopan aluekehitysrahaston Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020 -ohjelmasta.

digi.kansalliskirjasto.fi -palvelu
Digi-palvelu Facebookissa