Avoimeen tieteeseen tarjolla monipuolista koulutusta

Kansalliskirjasto koordinoi Avoin tiede ja tutkimus -hankkeen koulutustoimintaa ja avoimen tieteen osaamisen kehittämistä kansallisella tasolla. Vuonna 2016 tavoitteenamme on tukea erityisesti korkeakouluja avoimen tieteen opetuksen jalkauttamisessa eri vaiheen opintoihin. Kuluvan syksyn aikana asiaa edistetään useilla eri toimilla.

Avoimen tieteen osaajakoulutus Aalto-yliopistossa huhtikuussa 2016.

Kuva
Suvi Pousi

Järjestämme loka-marraskuun aikana kolme osaajakoulutusta: 28.10. Helsingin yliopistossa, 31.10. Taideyliopistossa ja 16.11. Itä-Suomen yliopistossa. Toivomme, että erityisesti tutkijat ja opiskelijat osallistuisivat koulutuksiin, mutta kurssi on avoin ja kaikki avoimesta tieteestä kiinnostuneet ovat tervetulleita. Osaajakoulutusten ohjelman ja ilmoittautumisen löydät Avoin tiede -sivustolta.

Avoimen tieteen opintokokonaisuus pian julki

Julkaisemme pian verkkokurssimuotoon toteuttamamme opintokokonaisuuden, joka sisältää avoimen tieteen eri osa-alueiden ydintiedot selkeinä kokonaisuuksina.

Kurssi on kaikille avoin, ja oppilaitosten on mahdollista hyödyntää sen materiaaleja tai koko kurssia omassa opetustarjonnassaan. MOOC-pohjalle toteutettu kurssi on mahdollista kopioida ja siirtää oman oppilaitoksen Moodle- tai MOOC-pohjalle. Kurssi on pian saatavilla, ja voit hakea sen kurssihaun kautta.

Tulossa: Tutkijakoulujen oma opintokokonaisuus

Olemme käynnistäneet yhteistyön valtakunnallisen tohtorikouluverkoston kanssa ja tavoitteenamme on rakentaa kaikille tutkijakouluille yhteinen avoimen tieteen opintokokonaisuus. Hanketta koordinoi projektipäällikkö Henriikka Mustajoki, joka toimii Helsingin yliopistossa. Alustavan arvion mukaan pilotoimme kurssin ensimmäistä versiota syksyllä 2017.

Lisätietoja avoimen tieteen koulutuskoordinaatiosta

Tutustu menneiden osaajakoulutusten materiaaleihin

Koulutustoiminta on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Avoin tiede ja tutkimus -hanketta. Koulutustoiminnan toteutukseen osallistuu Kansalliskirjaston lisäksi vahvasti myös Tieteen tietotekniikan keskus CSC.

Lisätietoja:
att-koulutus(at)postit.csc.fi
koulutuskoordinaattori Sari Räisänen, Kansalliskirjasto, sari.raisanen(at)helsinki.fi