Hyppää pääsisältöön

Aukiolot ja palvelut ajalla 7.6.–31.8.2021

Julkaisupäivä

Kirjasto avaa palveluitaan laajemmin jälleen 7.6. alkaen. Voimassa on kuitenkin edelleen rajoituksia asiakasmäärissä. Myöskään lähineuvontaa ei anneta, koska se ei ole mahdollista turvavälejä noudattaen. Kirjasto on tällä hetkellä auki vain tutkimusta, opiskelua ja kirjaston aineistoihin tutustumista varten, emmekä valitettavasti voi ottaa vastaan turistiryhmiä tai muita vierailijoita.

Kuva
Marko Oja

Koronatilanteen muuttuessa aukioloihin ja palveluihin voi tulla muutoksia nopealla aikataululla.

Aukioloajat

  • Kirjasto on auki arkisin kello 9–16.
  • Erikoislukusali sekä Rotundan ja Slaavilaisen kirjaston neuvonnat ovat auki klo 10–15.
  • Pohjoissalin neuvonta, jäljennepalvelupiste ja kuunteluhuone ovat kiinni.
  • Kirjasto on käytettävissä vain tutkimusta, opiskelua ja kirjaston aineistoihin tutustumista varten. Kirjaston käyttämiseksi sinulla on oltava kansalliskirjastokortti.
  • Jos sinulla ei vielä ole kansalliskirjastokorttia, uusi kirjastokortti suositellaan tilattavan tällä e-lomakkeella ennen kirjastoon saapumista. Voit saada sen myös Rotundan neuvonnasta ensimmäisellä käynnilläsi.
  • Kansalliskirjaston digitaaliset palvelut ovat koko ajan normaalisti toiminnassa.

Suojatoimet

  • Sekä asiakkaiden että henkilökunnan tulee noudattaa turvaetäisyyksiä ja sen vuoksi lähineuvontaa ei anneta, vaan palvelua annetaan pääsääntöisesti vain palvelupisteissä.
  • Salit ja muut asiakastilat ovat asiakkaiden käytettävissä, mutta asiakaspaikoista vain osa on käytettävissä. Huomioi, että tämä voi rajoittaa pääsyäsi erikoislukusaliin ja pohjoissaliin suosituimpina aikoina. 
  • Kirjastokäynnin ajan asiakkaiden on suojauduttava sen mukaan, mitä valtion, pääkaupunkiseudun koronakoordinaatioryhmän ja Helsingin yliopiston määräykset ja suositukset sanovat maskien käytöstä, turvaväleistä huolehtimista sekä hyvästä käsihygieniasta.

Lukusalien aineistotoimituksissa palataan tavallisiin käytäntöihin. Lisätietoa täältä.

Jäljennepalvelu toimittaa jäljenteitä ilman lähineuvontaa. Jäljennepalvelu on kiinni viikot 25–26 (21.6.–2.7.) ja 29–30 (19.–30.7.).

Tilaavaan kaukopalveluun asiakkaat voivat jättää tilauksia aineistoista, jotka toimitetaan muualta. Pandemiasta ja loma-ajasta johtuen toimitusajat saattavat olla useita viikkoja. Tilaava kaukopalvelu on kiinni viikot 27–30 (5.–30.7.).

Lähettävään kaukopalveluun voivat muut kirjastot jättää tilauksia koko kesän, toimitusajoissa voi olla viivettä. Lähettävä kaukopalvelu on kiinni viikot 29–30 (19.–23.7.).

Vapaakappaletoimisto (Yliopistonkatu 1) on kiinni 31.8. asti. Neuvonnan tavoitat sähköpostitse osoitteesta vapaakappale@helsinki.fi. Puhelinpalvelu toimii numerossa 02941 44321 kesäajalla 1.6.–31.8. klo 9–11, muina aikoina klo 9–12. Postitse lähetyksiä voi lähettää normaalisti.

Kaikkien aineistojen ja palvelujen osalta toimitusajat voivat olla normaalia pidempiä.

Ota yhteyttä

Asiakaspalvelun tavoitat varmimmin sähköpostitse osoitteesta kk-palvelu@helsinki.fi
Palvelupuhelin 02941 23196 vastaa arkisin klo 10–13.
Vastaamme arkisin myös chatissa osoitteissa kansalliskirjasto.finna.fi, kansalliskirjasto.fi ja digi.kansalliskirjasto.fi