Aleksi-artikkeliviitetietokanta yhdistyy Arto-tietokantaan

BTJ:n Aleksi-artikkeliviitetietokannan tuotanto päättyi vuoden 2017 lopussa. Tästä johtuen BTJ on luovuttanut Kansalliskirjastolle helmikuussa Aleksi-viitteet ja Kansalliskirjasto on ottanut vastuun aineiston saamisesta jatkossakin asiakkaiden hyödynnettäväksi. Aleksi-viitteiden ensimmäiset erät (yhteensä n. 125 000 viitettä) on nyt konvertoitu ja viety artikkeliviitetietokanta Artoon, jonka kautta ne saadaan asiakaskäyttöön myös Finna-hakupalvelussa. Koko aineisto on Artossa näillä näkymin maaliskuun aikana.

Aleksi-viitteitä on n. 900 000 pitkältä ajalta. Erityisesti vanhempaa aineistoa on päätynyt jo aiemmin muuta kautta Artoon, jossa tuplatietueet yhdistetään.

Myös Arton muuttoa osaksi metatietovaranto Melindaa on selvitelty. Tämä tapahtuisi kuitenkin vasta Aleksin Artoon yhdistämisen ja erilaisten testausten jälkeen, joissa varmistetaan mm. se, että Arton syöttölomake ja artikkeliviitteiden haravointi Finnaan toimivat jatkossakin entiseen tapaan.

Ennen Aleksi-viitteiden eräajoa tehdyissä konversioissa on mm. yhtenäistetty metatietoja Arto-aineiston kanssa, parannettu tuplakontrollia, tehty Aleksin asiasanoille YSA-tarkistus, lisätty emo-osakohdelinkityksiä ja tarvittaessa Jufo-luokka. Aleksi-viitteet on varustettu tunnisteilla, joilla ne pystytään tarvittaessa myöhemmin erottamaan Finnassa muusta aineistosta.

Lisätietoja:

Tietojärjestelmäasiantuntija Lassi Lager, Kansalliskirjasto