Albumit auki -arkiston aineistot Finnaan

Albumit auki -valokuva-arkistoon on kerätty Suomen lähihistoriaa kotien kuva-arkistoista ja albumeista jo noin 30 000 valokuvan verran. Aineistot avautuvat nyt Kansalliskirjaston kehittämässä Finna-palvelussa, kun sinne on tuotu ensimmäisenä 900 Jyväskylässä kerättyä valokuvaa.

Näkymä Aholaidalta Jyväskylän Tourulasta vuodelta 1953.

Kuva
Albumit auki -verkkoarkisto/Paavo Narinen

Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhtiö Lasipalatsin Mediakeskus Oy on ylläpitänyt arkistoa vuodesta 2002 alkaen. Jyväskylässä kuvia on tallennettu digitaaliseen muotoon syksystä 2014 lähtien. "Parin vuoden aikana eri puolilla kaupunkia on järjestetty lukuisia tilaisuuksia, joihin kuka tahansa on voinut tuoda kuviaan tallennettavaksi Albumit auki -verkkosivuille. Kuvienkeräystapahtumia on ollut esimerkiksi kirjastoissa, palvelutaloissa ja seniorimessuilla", kertoo kulttuurituottaja Terho Valkonen Jyväskylän kulttuuripalveluista.

Albumit Auki -arkistoon tallennettujen kuva-aineistojen siirtämistä Kansalliskirjaston ylläpitämään Finna-hakupalveluun on valmisteltu kuluneen vuoden aikana ja ensimmäisenä portaaliin on tuotu Jyväskylässä kerätyt kuvat, joita on kertynyt noin 900 kappaletta. "Kotien kuva-arkistot ovat omalta osaltaan arvokasta yhteistä kulttuurihistoriaamme ja on tärkeää säilyttää niitä tuleville sukupolville. Nyt kun Jyväskylässä kerätyt kuvat ja niihin liittyvät tarinat on tallennettu Finnaan, ne ovat entistä kätevämmin kaikkien saatavilla. Finna-palvelu mahdollistaa myös kuvien paremman säilyvyyden tulevaisuudessa", iloitsee Valkonen uudesta yhteistyöstä. Albumit auki -arkiston kautta myös yksityishenkilöillä on mahdollisuus saada omia vanhoja valokuviaan Finnaan.

Yhteistyön tuloksena Finna.fi-portaali

Finna on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta ja sen ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa Kansalliskirjasto. Finna syntyi suomalaisten arkistojen, kirjastojen ja museoiden yhteistyön tuloksena. Portaali kokoaa eri organisaatioiden aineistot yhteen ja hakupalvelusta löytyykin jo yli 11 miljoonaa aineistotietoa, mm. valokuvia, taideteoksia, kirjoja, lehtiä, artikkeleita, karttoja, esineitä, äänitteitä, nuotteja ja videoita.

Palvelussa on yli 260 000 avoimesti lisensioitua kuvaa, joiden joukosta löytyy lukuisia kiinnostavia kokonaisuuksia, kuten valokuvia Helsingin olympialaisista, leikkikalukokoelmia, kirkkotaidetta, visuaalista materiaalia suomalaisesta saunakulttuurista ja runsaasti sotahistoriaan liittyvää kuva-aineistoa. Finna on tarkoitettu kaikille tietoa tarvitseville ja elämyksiä etsiville ja sitä voi käyttää vaivattomasti milloin vain.

Finna-hakupalvelu

Albumit auki -arkisto Finnassa

Albumit auki -verkkoarkistoon kerätään kotialbumien kuva-aarteita

Albumit auki -toiminta alkoi vuonna 2002 osana EU-hanketta (Urban Culture), jossa kerättiin helsinkiläisten kuvamuistoja. Sen jälkeen vanhojen paperi- ja diakuvien tallentamista on jatkettu mm. opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamien hankkeiden kautta.  Albumit auki -arkistoa ylläpitävän Lasipalatsin Mediakeskus Oy:n lisäksi mukana asiantuntijaohjauksessa ovat Helsingin kaupunginmuseo ja Suomen valokuvataiteen museo.

Tällä hetkellä Albumit auki -arkistossa on kokoelmat Helsingistä, Jyväskylästä, Lahdesta, Turusta, Akaasta, Vihdistä, Karkkilasta, Raaseporista, Loviisasta ja Porvoosta. Verkkoarkiston kuvissa on mukana monipuoliset metatiedot kuvauspaikasta, ajankohdasta ja kuvaan liittyvistä tapahtumista. Jyväskylässä Albumit auki -toiminnasta vastaa kaupungin kulttuuripalvelut. Kuvien kerääminen jatkuu Jyväskylässä taas syksyllä kesätauon jälkeen. Ensimmäinen kuvankeruutilaisuus järjestetään kaupunginkirjastossa maanantaina 19.9. klo 15-18.

Albumit auki Jyväskylässä

Albumit auki -kuva-arkisto