Äänikirjat paremmin esiin Finnassa

Äänikirjoja varten on muodostettu oma aineistotyyppinsä Finnaan. Tämä tarkoittaa, että äänikirjat on nyt mahdollista löytää Finna-hausta helpommin. Tunnistat äänikirjat jatkossa omista ikoneistaan.

Presidentti Relander kuuntelee radiota Kultarannassa, 1925–1930. Museovirasto. CC BY 4.0

Äänikirjat löytyvät Aineistotyyppi-hakurajaimesta Kirja-aineistotyypin alatyyppinä. Äänikirjat jaetaan Finnassa seuraavasti:

• CD-äänikirja
  • E-äänikirja
  • Kasettiäänikirja
  • Muu äänikirja
  • Celia-äänikirja

Celia-äänikirjat ovat Saavutettavuuskirjasto Celian asiakkaille tarkoitettuja äänikirjoja. Niiden erottelu Finnan haussa on tärkeää, jotta kyseisiä äänikirjoja käyttävät asiakkaat löytävät ne helposti. Toisaalta myös ne kirjaston käyttäjät, jotka eivät voi lainata Celia-kirjoja, tunnistavat ne jatkossa helpommin. Näin kirjastonkäyttäjä ei tee vahingossa varausta äänikirjaan, jota hän ei voi lainata. Äänikirjojen käyttömäärät kasvavat jatkuvasti, ja siksi on tärkeää, että käyttäjät löytävät ne mahdollisimman sujuvasti.

Muista myös päivittää Finnaan tallentamasi haku, mikäli se sisältää vanhojen aineistotyyppien mukaisia äänikirjoja.

Hyviä hetkiä äänikirjojen parissa!