1970–1990-lukujen nuorisokulttuuri sai oman Finna-sivuston

Keravan nuorisokulttuuriin 1970–1990-luvuilla pääsee nyt tutustumaan uudella, museokeskus Sinkan julkaisemalla sivustolla. Keravan Kraffiti -sivusto on kunnianosoitus aikakauden nuorille, musiikille ja yhteisöllisyydelle.

Keravan Kraffiti -sivusto kokoaa yhteen Taide- ja museokeskus Sinkassa toteutetun tallennushankkeen aikaansaannoksia, johon haastateltiin kymmeniä Keravalla nuoruuttaan eläneitä, kerättiin kuvia ja talletettiin muistoja. allinen kaari ulottuu 1970-luvun rokkarikulttuurin ja rauhanmarssien ajasta 1990-luvun laman jälkimaininkeihin. Sivusto täydentää kesällä 2022 Sinkassa nähdyn Keravan Kraffiti – Sherwood Rocks -näyttelyn tarinaa, joka nosti esiin nuorten kokemukset ja aikakautta leimanneet nuorisokulttuurin ilmiöt.

Sivuston yli 1000 aineiston kokoelmasta suurin osa on valokuvia. Etusivulla on tarjolla koostettuja temaattisia nostoja, minkä lisäksi kokoelmia voi tutkia esimerkiksi vuosikymmenen tai kaupunginosan perusteella valmiiden kategorioiden avulla.

Kaikki sivuston aineistot ovat löydettävissä myös kaikkien Finnassa mukana olevien toimijoiden aineistot yhteen kokoavassa Finna.fi:ssä.

Tutustu Keravan Kraffiti -sivustoon

Kuva: Poika poseeraamassa kameralle pidellen tennismailaa kitarana. Risto Järvinen, 1980. Keravan museopalvelut, CC BY-NC-ND 4.0.