Tutkijan aamukahvit keskiviikkona 26.2. klo 9.30

Kuva
Marko Oja / Kansalliskirjasto
Ke 26.2.2020

Aamukahvitilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia.

Kansalliskirjaston Agricola-sali
Unioninkatu 36, Helsinki

Ville Jalovaara: Suomalainen väestönsuojelu ja kylmä sota

”Ajatelkaa, hyvät ihmiset – myös väestönsuojelun periaatteelliset vastustajat – vielä kerran, kuinka edesvastuutonta on teitä itseänne, perhettänne, omaisuuttanne ja lähimmäisiänne kohtaan lykätä vss. valmennustanne. Ette te jätä palovakuutusmaksujakaan maksamatta.”

Näin totesi Väestönsuojelujärjestön toiminannanjohtaja Einari Haltiavuori Väestönsuojelulehdessä 1962. Samana vuonna maailma kävi Kuuban ohjuskriisin myötä lähempänä ydinsotaa kuin milloinkaan kylmän sodan aikana. Jos se olisi syttynyt, suojelun kymmenen vuotta sodan jälkeen täysin laiminlyönyt Suomi olisi ollut syksyllä 1956 tapahtuneesta heräämisestä huolimatta heikosti valmistautunut suojaamaan kansaa ydinlaskeumalta. Kylmän sodan päättyessä 1991 tilanne oli toinen ja väestönsuojeluvalmius oli parempi.

Poliittisen historian alaan liittyvässä tutkimuksessa tarkastellaan Väestönsuojelujärjestön aktiivien kautta väestönsuojelun merkitystä Suomessa kylmän sodan aikana. Mikä heitä ajoi eteenpäin? Millaisia yhteyksiä heillä oli Suomen poliittiseen johtoon ja ulkomaille. Arkistojen ohella tutkimuksen lähteitä ovat julkisesti ilmestyneet lehdet ja pienpainanteet, joita löytyy Kansalliskirjaston kokoelmista.

**

Tutkijan aamukahvit on puolen tunnin mittainen tilaisuus. Se sisältää Kansalliskirjaston tutkijapaikalla työskentelevän tai kirjaston aineistoja käyttävän tutkijan esitelmän sekä vapaata keskustelua esityksestä, tutkimuksen tekemisestä ja kirjastojen roolista tutkimuksessa.

Kahvila Rotunda avaa ovensa aamukahviaamuina pian yhdeksän jälkeen ja palvelee tilaisuuden ajan.