Taiteiden yö: Mitä New York Times kirjoitti kun synnyit?

To 18.8.2022

Kaikille avoin tilaisuus

Mitä New York Times kirjoitti kun synnyit? - Musiikkia ja Mikrofilmejä

Taiteiden yönä 18.8. Kansalliskirjastossa pääsee tutustumaan mikrofilmien saloihin klo 18.15-21.00. Tule yksin, kaksin tai vaikka nelistään ystävien kanssa tutkimaan mitä "Ison omenan" ykkösaviisi kirjoitti, kun vetäisit ensi henkäykset! Pohjoissalissa kävijät pääsevät tutkimaan omana syntymäpäivänään julkaistua New York Times sanomalehteä henkilökuntamme opastuksella.

Jos saliin muodostuu jonoa, ei hätää sillä Kupolisalissa vieraita viihdyttää klo 18.30 Duo Ilomäki & Turriago. Huilisti, muusikko & musiikkikasvattaja Julia Ilomäki (1994) ja säveltäjä, pianisti ja kapellimestari Tuomas Turriago (s. 1979) ovat kokeneita ja monipuolisia muusikoita, joiden tekemistä yhdistää sulava taito liikkua yli genrerajojen. Julian soittoa leimaa monipuolisuus ja intohimo kaikkea musiikkia kohtaan. Tuomas puolestaan tunnetaan erityisesti kokeneena kamarimuusikkona, sekä kamarimusiikkisäveltäjänä.

Illan musiikkiosuuden päättää klo 20.20 Kamarikuoro Värinä  helsinkiläinen sekakuoro, jonka jäseniä yhdistää laulamisen palo ja rakkaus hienoon kuoromusiikkiin. Ohjelmisto on pääasiassa klassista kuoromusiikkia renessanssista nykymusiikkiin. Kesäkuussa 2019 Värinä voitti kamarikuorosarjan, palkittiin kultadiplomein sekä saavutti kilpailun korkeimmat pisteet kansainvälisessä Anton Bruckner -kuorokilpailussa Itävallan Linzissä. Kansainvälinen kuoro-organisaatio Interkultur on ranking-listallaan sijoittanut Värinän maailman 18:nneksi parhaaksi kamarikuoroksi. Kuoroa johtaa musiikkipedagogi ja toimittaja Noora Hirn.

Kansalliskirjaston galleriassa avoinna myös Ihminen ja Luonto -näyttely.

Ohjelma: Taiteiden yö Kansalliskirjastossa 18.8.

Klo 18.15 – 21.00 Pohjoissali: Mitä New York Times kirjoitti kun synnyit? Opastuksia mikrofilmien käyttöön.
Klo 18.30 – 19.15 Kupolisali: Duo Ilomäki & Turriago
Klo 20.20 – 20.40 Kupolisali: Kamarikuoro Värinä