Sähköpaimen - Hämäriä tarinoita ja outoja soitteita Kansalliskirjastossa

Hämäriä tarinoita ja outoja soitteita Kansalliskirjastossa - Sähköpaimenen singlejulkaisu ja konsertti 17.11.2022

Kansalliskirjaston vuoden 2022 kulttuurikumppani Amanda Kauranne sekä Kirsi Ojala ja Eero Grundström muodostavat Sähköpaimen kokoonpanon. Trio esittää arkaaista konemusiikkia suomalaisen, karjalaisen ja inkeriläisen perinnemusiikin, liveluuppauksen ja efektoinnin, konebiittien ja äänimaisemoinnin keinoin. Yhtyeen keväällä julkaistavalla Hämärä-levyllä uudeksi elementiksi on tullut modulaarisyntetisaattori sekä riskejä ottava live-improvisaatio. Kokoonpanon uusi single julkaistaan Kupolisalissa 17.11. järjestettävässä konsertissa.

SÄHKÖPAIMEN

Eero Grundström, konemusisointi
Amanda Kauranne, laulu, luuppaus ja munniharppu

Kirsi Ojala, puhaltimet ja munniharppu

Hämäriä tarinoita ja outoja soitteita

Hämärä on sävykäs hetki valon ja varjon, uuden ja vanhan välissä. Se on omiaan kuvaamaan Sähköpaimenen modernia kansanmusiikkia, joka yhdistää yhdistää ääripäät ja hitsaa vastaparit yhteen: vanhin perinne kohtaa modernin tekniikan, orgaaninen sulautuu sähköön, improvisaatio iskeytyy biittiin. Hämärä on hetkellistä ja muuntuvaa, samoin kuin yhtyeen esiintymisissä tapahtuva improvisointi – se on maaginen siirtymän ja vaaran hetki, jossa mitä tahansa voi tapahtua.

Hämärän hetket ovat olleet myös kansanperinteen siirtymän kannalta tärkeitä - hämyhetkeä on vietetty yhdessä välittämällä tarinoita ja uskomuksia sukupolvelta toiselle. Sähköpaimen ammentaa myös hämärän toisesta merkityksestä: oudoista kansantarinoista ja kummallisista soitteista hämärän rajamailta. Niitä on ohjelmistoon päätynyt suomalais-ugrilaisten alueiden lisäksi myös pohjoismaisilta naapureiltamme sekä Italian Alpeilta.

Hämärä-levyllä mukana on italialainen vähemmistökieltä frankoprovensaalia puhuva kyläkuoro Li Magnoutoun, jonka tuomat piemontelaiset loitsut, karjankutsut ja perinnekappaleet luovat Sähköpaimenen musiikin kanssa siltaa Euroopan eri kolkasta toiseen. Levyllä vierailee myös mestarikansanlaulaja Hilja Grönfors.

Erikoiset soittimet käytössä

Oman värinsä yhtyeen soundiin tuovat vanhakantaiset puhaltimet kuten paimenhuilut, puusarvi ja liru. Paimenten soitto oli ennen kaikille tuttua ja arkista, se kuului kylien ja lähimetsien jokapäiväiseen äänimaisemaan keväästä syksyyn. Paimenkulttuurin kadottua on myös paimenmusiikki käynyt harvinaiseksi, vaikka näiden uniikkien soittimien soundit ovat yhä kiinnostavia ja ilmaisuvoimaisia.

Sähköpaimenen biitit ja luupit ovat jotenkin tutunoloisia, mutta kuitenkin outoja. Ne leikittelevät ajatuksella miltä kuulostaisi konemusiikki joka ei pohjaudukaan mustaan rytmimusiikkin vaan karjalaiseen kantele- ja jouhikkoperinteeseen. Mitä jos suistamolaisissa illatsuissa vuonna 1864 olisi ollut käytössä läppäri ja sekvensseri?

Modulaarisyntetisaattorin verrattain tuoretta perinnettä jatketaan klassisen minimalismin ja teknon hengessä, mutta sävelkulut tulevat paimenperinteestä. Nuppien asennon muutos kuljettaa sävelestä hälyyn ja takaisin. Kaikki tapahtuu tässä ja nyt, ja kone saa myös antaa omia impulssejaan. Kone on kokonainen olento eikä vain kokoelma yhtäaikaa soivia asioita.

Lisätietoja Amanda Kauranne: 0407450133 email:[email protected]

Konserttia on tukenut Taiteen edistämiskeskus