Nopista bitteihin - ilta lautapelien seurassa

Ke 17.4.2019

Tiedekulma, Yliopistonkatu 4, Helsinki

Lautapelejä on pelattu Suomessa ainakin kahden sadan vuoden ajan. Pelit ovat kehittyneet perheiden ajanvietteestä omaksi viihdeteollisuuden alakseen ja tieteellisen tutkimuksen kohteeksi samalla kun harrastus on siirtynyt olohuoneista messukeskuksiin.

Kansalliskirjasto ja Suomen lautapeliseura tuovat lautapelit ja pelaamisen Tiedekulmaan (Yliopistonkatu 4, Helsinki) keskiviikkona 17.4. klo 16-21. Pelaamaan pääsee 90-luvulla alkaneen lautapelien uuden tulemisen kulmakiviä, kuten Carcassonne ja Menolippu, sekä näiden uudempia haastajia. Maksuttomassa tapahtumassa pääset tutustumaan myös pelien historiaan Kansalliskirjaston kokoelman helmien välityksellä.

Illan aikana kuulet peliharrastuksesta, historiasta ja tekemisestä pelaamisen lomassa. Lautapeliseuran veteraanit avustavat tilaisuudessa uusien pelien valinnassa ja aloittamisessa.

Ohjelma lavalla:

17 Mauri Sahlberg: Mikä on Suomen lautapeliseura?

18 Niklas Nylund (Suomen pelimuseo): Huvi-Matka Avasaksaan – the first Finnish board game

19 Touko Tahkokallio: Miten peli siirtyy suunnitelmasta kaupan hyllyyn?

Lautapelitapahtuma on osa Kansalliskirjaston näyttelyä Nopista bitteihin – 200 vuotta suomalaista pelaamista. Näyttely on avoinna Kansalliskirjaston Galleriassa (Unioninkatu 36) vuoden 2019 loppuun asti.

Marko Oja
viestinnän asiantuntija