Haminalaisia 1800-luvulta ortodoksisen seurakunnan historiallisten aineistojen valossa

Ke 30.10.2019
16.00 - 18.00

Kaikille avoin tilaisuus.

Kansalliskirjaston Agricola-sali
Unioninkatu 36, Helsinki

Tervetuloa Kansalliskirjaston Agricola-huoneeseen 30.10. klo 16-18 kuuntelemaan, kun Olga Sipola kertoo haminalaisten arkielämästä ortodoksisen seurakunnan aineistojen pohjalta.

Seurakunnan aineistoista on paljastunut uusia näkökulmia Haminan arkielämään aina 1600-luvulta lähtien. Aineistossa on jumalanpalveluskirjoja ja nuotteja 1600 – 1950-luvuilta, asiakirjoja 1700 – 1970 luvuilta sekä kansakoulun aineisto 1870 – 1920-luvuilta. Yhdessä ne muodostavat ainutlaisen kulttuurihistoriallisen kokonaisuuden ja kokoelma avaa Haminan omaleimaista elämää uudesta näkökulmasta.

FT Olga Sipola on ikonitutkija ja taidehistorioitsija. Hän valmistui Pietarista I. E. Repinille nimetystä Kuvataideakatemiasta ja työskenteli 25 vuotta ikonikokoelmien amanuenssina Jaroslavlin Taidemuseossa. Hän on asunut Kotkassa vuodesta 2007. Vuonna 2016 hän väitteli Jyväskylän yliopistossa aiheenaan Valamon luostarikirkkojen ikonisisustus 1700-luvulta 1800-luvun alkuun. Tutkimus perustuu venäjänkieliseen aineistoon, jota säilytetään pääasiassa suomalaisissa ortodoksisen kirkon kokoelmissa. Olga Sipola toimii post-doc projektitutkijana ja taidenäyttelykuraattorina. Hän on julkaissut kaksi kirjaa sekä useita taideluetteloja ja artikkeleita sekä venäjäksi että suomeksi.

Tilaisuuden järjestäjänä toimii Keisariaikaverkosto. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.