Automaattisesti parempi? - Sisällönkuvailun automatisoinnin mahdollisuuksia

Yhteiskunnan digitalisoituessa muistiorganisaatioiden rooli muuttuu, ja monia toimintaprosesseja arvoidaan uudelleen osana verkkomaailman toimintakulttuuria. Perinteiset kirjastojen työtehtävät kuten luettelointi ja sisällönkuvailu ovat suurennuslasin alla, ja automatisointi nähdään yhtenä mahdollisuutena toimintojen päivittämisessä ja sujuvoittamisessa.

Automaattista sisällönkuvailua hyödynnetään Suomessa jo monessa organisaatiossa. Kuinka pitkälle kuvailua voitaisiin automatisoida kirjastoissa? Osaako kone tehdä sisällönkuvailua, vai onko ihmisen tekemä kuvailu aina ”automaattisesti parempi”? Miten ihminen ja kone voisivat toimia parhaiten yhteistyössä, omia vahvuuksiaan hyödyntäen?

Tapahtumassa kuullaan kokemuksia automatisaation hyödyntämisestä erityisesti tekstiaineiston kuvailussa. Lisäksi automaattisen kuvailun palveluja tarjoavat yritykset kertovat tarjoamistaan mahdollisuuksista. Tervetuloa mukaan keskustelemaan!

Tapahtumaan on myös etäyhteys. Ilmoittautumiset pe 28.4. mennessä.

Katso tilaisuuden ohjelma ja tarkemmat tiedot tapahtuman kotisivulta: https://www.kiwi.fi/x/kwCsB

Kansalliskirjasto