Suomi 100 / Näyttely ja aforismikilpailu: Maailma on sana

Mietittyäni asiaa viisikymmentä vuotta voin nyt sanoa että maailma on sana.

(Samuli Paronen, 1974)

Kansalliskirjaston uusi näyttely esittelee suomalaista aforismia, lyhyesti sanomisen taidetta. Suomessa on rikas sananlaskuperinne ja myös aforistiikkaa on harrastettu ja harrastetaan maassamme poikkeuksellisen paljon.

Näyttelyssä on esillä ennen kaikkea aforismikirjallisuutta 1700-luvulta nykypäiviin. Harvinaisuuksia ovat muun muassa Henrik Florinuksen sananlaskujen kokoelma vuodelta 1702 sekä kaikkien aikojen ensimmäinen suomalainen aforismikokoelma (Jacob Frese) vuodelta 1726. Näiden lisäksi kymmenet muut teokset valottavat suomalaisen aforismin kehitystä, monipuolisuutta ja ilmaisuvoimaa. Edustettuina on Suomen tunnetuimpia aforistikkoja: J. L. Runeberg, Juhani Siljo, Edith Södergran, Gunnar Björling, V. A. Koskenniemi, Erkki Melartin, Maria Jotuni, Mirkka Rekola, Paavo Haavikko, Samuli Paronen, Erno Paasilinna, Helena Anhava ja Markku Envall.

Esillä on myös näytteitä mm. Maria Jotunin ja Samuli Parosen käsikirjoituksista. Lisäksi mukana on Paavo Haavikon kirjoituskone ja Mirkka Rekolan monista valokuvista tuttu lippalakki, aforismikalligrafiaa kuin myös Princess-teepusseja aforismeineen.

Näyttely on osa Kansalliskirjaston Suomi 100 –juhlavuoden ohjelmaa.

Aforismikilpailun tulokset julkistetaan 15.12.2017!

Raati valitsi aforismikilpailun voittajaksi Jaakko Antilan.

Näyttelyn yhteydessä järjestetyn aforismikilpailun tulokset julkistetaan Suomen aforismiyhdistyksen ja Kansalliskirjaston verkkosivuilla 15.12.2017, lisäksi palkituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Kilpailun järjestää Kansalliskirjasto ja Suomen Aforismiyhdistys, yhteistyössä Ylen kanssa.

Kilpailun säännöt:

1. Voit osallistua kilpailuun yhdellä tai useammalla aforismillasi, korkeintaan kuitenkin 20 aforismilla. Aforismien, joilla osallistut kilpailuun, tulee olla itse kirjoittamiasi ja ennen julkaisemattomia.

2. Kilpailun teemana on ”Suomi ja suomalaisuus” eli aforismiesi tulee liittyä kyseiseen aiheeseen. Voit käsitellä aihetta itse valitsemallasi tavalla ja haluamastasi näkökulmasta. Aforismeissa ei esimerkiksi tarvitse esiintyä sanoja Suomi, suomen kieli, suomalainen tai suomalaisuus. Myös aforismien tyyli on vapaa.

3. Voit osallistua kilpailuun joko paikan päällä Kansalliskirjaston aforisminäyttelyssä (Rotundan 6. krs, Unioninkatu 36, Helsinki) jättämällä aforismisi kilpailulaatikkoon tai lähettämällä aforismisi sähköpostitse osoitteeseen [email protected]. Kilpailuun osallistuviin aforismeihin on liitettävä mukaan kirjoittajan etu- ja sukunimi sekä yhteystiedot.

4. Kilpailuaika on 16.2.2017–31.10.2017. Aforismien tulee olla perillä viimeistään 31.10.2017 joko sähköpostitse tai jätettyinä aforisminäyttelyn kilpailulaatikkoon. Myöhässä toimitettuja aforismeja ei oteta huomioon kilpailun tuloksia ratkaistaessa.

5. Aforismien tekijänoikeudet säilyvät kirjoittajilla, mutta lähettämällä aforismejaan kilpailuun kirjoittaja antaa luvan julkaista kyseisiä aforismejaan korvauksetta kilpailun tulosten julkistamisen yhteydessä ja muissa kilpailuun liittyvissä yhteyksissä sekä tekstimuodossa Yleisradion hallitsemilla alustoilla, kuten verkkosivuilla ja teksti-tv:ssä. Aforismeja saatetaan käyttää myös Yleisradion ohjelmissa erillistä korvausta vastaan.

6. Asiantuntevan ja monipuolisen kolmihenkisen raadin koostumus ilmoitetaan kilpailun tulosten julkistamisen yhteydessä. Kilpailuun osallistuvat aforismit toimitetaan raadille niin, että raadin jäsenille ei paljastu kirjoittajan henkilöllisyys.

7. Kilpailun voittaja palkitaan 300 eurolla, lisäksi muita kirjoittajia palkitaan kirjapalkinnoilla. Raati voi harkintansa mukaan jakaa rahasumman myös useamman palkittavan kesken.

8. Kilpailun tulokset julkistetaan Suomen aforismiyhdistyksen ja Kansalliskirjaston verkkosivuilla 15.12.2017, lisäksi palkituille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

9. Kilpailun järjestää Kansalliskirjasto ja Suomen aforismiyhdistys. Kilpailua koskevia kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen [email protected]