Verkko, asiakas ja palvelumuotoilu

To 11.5.2017

Yleisten kirjastojen henkilökunta

Aalto-yliopisto, Harald Herlin -oppimiskeskus, Otaniementie 9, Espoo

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Kansalliskirjasto, Porvoon kaupunginkirjasto – Uudenmaan maakuntakirjasto yhteistyössä Kirjastot.fi:n kanssa järjestävät yleisille kirjastoille tilaisuuden verkkopalveluiden palvelumuotoilusta.

Kuvaus:

Miten voimme muokata verkkokirjastosta juuri meidän asiakkaillemme sopivan? Mitä arvoa tai lisäarvoa verkkopalvelu tuo asiakkaillemme? Mitä tarkoittavat asiakaskeskeisyys ja asiakaslähtöisyys?

Miten persoona-tekniikkaa voi hyödyntää? Miten saamme vietyä asiakkaiden tarpeet verkkopalvelun toteutukseen?

Koulutuksessa kuullaan kokemuksia verkkopalvelujen kehittämistä ja hyödynnetään palvelumuotoilun keinoja uusien palvelujen käyttöönotossa. Tarkastelun erityisenä kohteena on verkkokirjasto osana kirjaston palvelutarjontaa. Tilaisuus on jatkoa tammikuun koulutukselle Tila, asiakas ja palvelumuotoilu, jossa esiteltiin palvelumuotoilun menetelmiä. Tähän koulutukseen voivat osallistua sekä tammikuussa mukana olleet että uudet osallistujat.

Koulutustilaisuuden tavoitteena on antaa osallistujille mahdollisuus yhdessä harjoitella palvelumuotoilun käyttöä verkkopalvelujen kehittämisessä ja käyttöönotossa. Esimerkkiaineistona käytetään Finna-verkkokirjastoa, ja siksi koulutus sopiikin erityisen hyvin kirjastolaisille, jotka ovat mukana Finnassa tai tulossa Finnaan. Silti koulutus sopii myös muiden järjestelmien käyttäjille, sillä palvelumuotoilun menetelmät ja asiakkaiden tarpeet ovat järjestelmäriippumattomia.

Linkit videotallenteisiin:

Aamupäivän osuus:

Loppuyhteenveto:

Ohjelma:

9.00 Aamukahvi

9.30 Tervetulotoivotus. Eva Tolonen, Aalto-yliopisto

• Tilaisuuden aloitus ja tavoitteet. Antti Seppänen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Aamupäivän teema: Asiakaslähtöisyys verkkopalveluiden kehittämisessä

• Tietoisku saavutettavuudesta verkossa. Päivi Litmanen-Peitsala, Kirjastot.fi
  • Miksi asiakas tulee verkkopalveluun? Päivi Litmanen-Peitsala, Kirjastot.fi
  • Käyttäjäkeskeisyyden intervallit Finnan tapaan. Heli Kautonen, Kansalliskirjasto
  • Suomi.fi palvelumuotoilu, käyttäjäymmärrys muutoksen lähtökohtana. Jenny Nyman, palvelumuotoilija, KaPA/Innofactor
  • Neljä käyttäjäpersoonaa: alakoulun luokanopettaja, kotiseutuharrastaja, lapsiperheen äiti/isä ja teini. Käydään läpi ennakkotehtävän käyttäjäpersoonat. Osuuden fasilitoijana toimii Riitta Peltonen, Kansalliskirjasto.

11.30  Lounas (omakustanteinen)

12.30  Iltapäivän teema: Asiakastiedosta uusiin palvelumuotoihin

Työpajatyöskentelyä, jonka fasilitoijana toimii käytettävyyssuunnittelija Riitta Peltonen Kansalliskirjastosta.
Tausta-aineistona käytetään tietoa Finnan käyttäjistä ja käytöstä.

Työpajaosuuden osat:

• Ideat: persoonan tarpeet verkkokirjastolle
  • Ratkaisut: Toteutuskelpoisten ideoiden valinta ja muokkaus
  • Tulosten katselmointi

14.30 Päivän yhteenveto ja loppusanat, Antti Seppänen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto

Tämä tilaisuus on osa yleisille kirjastoille tarkoitettua vuoden 2017 koulutustilaisuuksien sarjaa, jonka järjestämisessä ovat mukana Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Kansalliskirjasto, Kirjastot.fi sekä Porvoon kaupunginkirjasto – Uudenmaan maakuntakirjasto.

Lisätietoa: https://www.kansalliskirjasto.fi/fi/tapahtumat/koulutustilaisuuksien-sarja-yleisille-kirjastoille-2017

Järjestäjä

Etelä-Suomen aluehallintovirasto, Kansalliskirjasto, Kirjastot.fi ja Porvoon kaupunginkirjasto - Uudenmaan maakuntakirjasto