Koha

Koha on avoimen lähdekoodin kirjastojärjestelmä, joka on käytössä Kansalliskirjastossa ja 15 muussa korkeakoulu- ja erikoiskirjastossa. Se on laajasti käytössä myös Suomen yleisissä kirjastoissa.

Teknisen kehitystyön kuulumiset

• Koha-versioiden päivitykset ovat loppusuoralla. Jäljellä ovat Jyväskylän yliopiston kirjasto, Hankenin kirjasto ja Kansalliskirjasto, joka viimeisenä päivitetään tammikuun 2021 puolessavälissä.
  • Tämän päivityskierroksen jälkeen pääsemme kevyeen jatkuvan päivityksen käytäntöön, joka ei yleensä aiheuta pitkiä katkoja.
  • Vuoden 2021 työsuunnitelmassa jatketaan ohjelmiston kehittämistäkin, mutta tärkeää on myös prosessien hiominen ja automatisointi.

Tapahtumat ja koulutukset

Ryhmien kokoukset

• Kohaa käyttävillä korkeakoulu- ja erikoiskirjastoilla on yhteenliittymä, jolla on yleiskokous, ohjausryhmä, asiantuntijaryhmä ja pääkäyttäjäryhmä.
  • Kansalliskirjasto ei ole yhteenliittymän jäsen, mutta osallistuu ryhmien toimintaan palveluntarjoajana ja tietenkin myös Kohan käyttäjänä.
  • Ryhmien esityslistat ja kokousmuistiot