Finna

Finna on tiedonhakupalvelu, joka kokoaa yhteen aineistoja arkistoista, kirjastoista ja museoista.

Ajankohtaista mukana olevista organisaatioista

• Uudet näkymät ja aineistot
    • Helle-kirjastot on julkaissut aineistonsa Finna.fi:ssä ja oman verkkokirjaston: https://helle.finna.fi
    • Leppävirran kirjasto on julkaissut aineistonsa Finna.fi:ssä ja oman verkkokirjaston: https://leppavirta.finna.fi
    • Kansallisarkiston kirjaston aineistot löytyvät nyt Finna.fistä.
  • Finnan käyttö ja trendit 2018 -raportti julkaistiin kesällä. Se sisältää analyysin 78 Finna-hakupalvelun kävijädatasta sekä tulokset käyttäjäkyselystä, johon saatiin yli 47 000 vastausta. Tutustu tiedotteeseen asiasta.
  • E-aineistojen käytöstä ja korkeakoulukirjastojen asiakkaista on tehty kaksi käyttäjätutkimusta. Lisäksi on tehty analyysi korkeakoulukirjastojen keskitetyn indeksin käytöstä. Löydät tutkimukset ja analyysin Finnan asiakaswikistä.
  • Finna Luokkahuone on valtakunnallisen Finna.fi-hakupalvelun uusi sisältökokonaisuus, joka avautuu virallisesti 9.10. Luokkahuone tuo Finna.fi:n aineistoja ja niihin liittyviä uusia oppimateriaaleja opettajien ja koulujen käyttöön.
    • Esittelimme sivustoa webinaarissa Finnassa mukana oleville organisaatioille 1.10.
    • Voit markkinoida Finna Luokkahuonetta asiakkaillesi 9.10. alkaen. Lisäämme vapaasti hyödynnettäviä markkinointimateriaaleja Finnan asiakaswikiin 7.10. mennessä.
  • Teknisen kehitystyön kuulumiset
    • Korkeakoulujen kirjastojärjestelmien uudistamiseen liittyvä työ Finnassa edistyy suunnitelmien ja aikataulujen mukaan.
    • Alma-kirjastojärjestelmän integrointi on alkanut kesällä ja edistyy ripeästi kirjastojen toiveiden mukaisesti. Integraatiotyön perusteella Almaan siirtyvät kirjastot voivat jatkaa kansallisessa Finna.fi-hakupalvelussa ja tarjota asiakkailleen Finna-verkkokirjaston jatkossakin. Integraation ansiosta esimerkiksi sähköpostikirjautuminen sekä paikallisen indeksin ja ulkoisen artikkeli-indeksin (PCI/CDI/EDS) hakutulosten esittäminen samassa hakutuloslistassa on toteutettu onnistuneesti.
  • KOHA-kirjastojärjestelmän ovat ottaneet käyttöön viime aikoina 3AMK, Varastokirjasto, Tritonia, MPKK, Centria, Kansalliskirjasto ja Kansallisarkiston kirjasto.