Finna-palvelulle erinomaiset arviot

Arkistojen, museoiden ja kirjastojen yhteinen hakupalvelu Finna on saanut erinomaiset arviot käyttäjiltä. Yli 12 000 asiakasta vastasi marras-joulukuussa kyselyymme palvelusta. Kansalliskirjasto vastaa palvelun ylläpidosta ja palvelua kehitetään yhdessä yhteistyökumppanien kanssa.

Eniten asiakkaita kiinnostavat suoraan verkossa saatavilla olevat aineistot, joita ovat esimerkiksi kuvat, kirjat, lehdet ja artikkelit, videot ja äänitteet, nuotit, opinnäytteet, kartat, taideteokset, esineet ja arkistoaineistot.

Käyttäjät antoivat Finnalle keskimäärin arvosanan 8 asteikolla 0-10.
95 % vastaajista suosittelisi palvelua myös muille.

Palvelun googlemaisuus keräsi kiitosta: 84 % vastaajista löysi Finnasta etsimänsä ja 63 % löysi myös jotakin muuta kiinnostavaa. Edellisen vuoden kyselyyn verrattuna aineiston löydettävyys parani lähes 10 %.

Suurin osa vastaajista käyttää Finnaa vähintään kerran viikossa (35 %) tai muutaman kerran kuukaudessa (34 %).

Puolet vastaajista oli kuullut Finnasta ensimmäisen kerran kirjaston, arkiston tai museon toimipisteestä. Tieto Finnasta on saavuttanut käyttäjät myös oppilaitosten kautta. Vastanneista valtaosa oli opiskelijoita (64 %).

”Käytän finna.fi-palvelua useamman kerran viikossa ja arvioni palvelusta on ollut erinomaisen luokkaa”, kommentoi Finnan aktiivikäyttäjä Leila Virta Tampereelta.

Finna kokoaa jo yli 100 arkiston, kirjaston ja museon aineistot yhteen palveluun ja se sisältää yli 10 miljoonaa aineistotietoa. Käyttäjät etsivät palvelusta eniten tiettyä aineistoa (46 %) tai he varaavat ja uusivat kirjastoaineistoa (31 %).

Finna on osa opetus- ja kulttuuriministeriön Kansallinen digitaalinen kirjasto -hanketta.