Keski-kirjastojen 22 kirjastoa saivat oman Finna-verkkokirjaston

Finna-verkkokirjastojen määrä kasvaa. Keski-Suomen maakunnan kirjastot yhdistävä Keski-kirjastot on julkaissut uuden verkkokirjaston, jota käyttävät alueen kaikki 22 yleistä kirjastoa.

Keski-kirjastojen uusi verkkokirjasto on otettu käyttöön osoitteessa keski.finna.fi. Vanha ja uusi verkkokirjasto toimivat syyskuun ajan rinnakkain.

Keski-kirjastoihin kuuluvat kaikki Keski-Suomen maakunnan kuntien kirjastot. Jyväskylän kirjaston verkkopalvelusuunnittelija Juha Hälinen kertoo, että mukaantuloa Finnaan vauhditti tapa, jolla verkkopalvelua tehdään.

”Finnassa kiinnosti etenkin se, että palvelua kehitetään yhdessä sen osallistujaorganisaatioiden kanssa. Yhdessä tekemisessä on potentiaalia, joka vie pitkälle.”

”Meille oli tärkeää pystyä tarjoamaan asiakkaillemme kaikki tutut, hyväksi havaitut ominaisuudet, kuten verkkomaksamisen. Myös uudet toiminnallisuudet olivat tervetulleita, ja osaa niistä oli ehditty jo toivoa. Esimerkiksi suosikkilistat ovat aiempaa monipuolisemmat, ja pystymme palvelemaan perheitä entistä paremmin.”

Palvelussa on mahdollista liittää koko perheen kirjastokortit samaan asiakastiliin, jolloin kirjastolainojen eräpäivistä on helppo pysyä kärryillä. Uusi sivusto on entistä verkkokirjastoa saavutettavampi, ja asioiminen onnistuu sujuvasti myös mobiililaitteilla.

Finna on koti Suomen kulttuuri- ja tiedeaineistoille. Finna.fi kokoaa satojen museoiden, kirjastojen ja arkistojen aineistot yhteen osoitteeseen, jossa niiden äärelle pääsee helposti ja nopeasti. Lisäksi Finna kehittää yhdessä asiakasorganisaatioidensa kanssa ilmaista alustaa, jolla eri toimijat voivat luoda oman sähköisen hakupalvelun tai esimerkiksi verkkokirjaston.