Nopista bitteihin – 200 vuotta suomalaista pelaamista

8.2. - 31.12.2019
Kansalliskirjaston Galleria

Näyttely kertoo suomalaisen pelaamisen kehittymisestä kolmella vuosisadalla. Esillä ovat pelit, pelaajat, pelivälineet ja pelimuistot. Mukana on vanhoja lautapelejä 1800-luvulta alkaen, harvinaisia kotimikroharrastuslehtiä 1980-luvulta sekä videokatsaus suomalaiseen pelistriimaamiseen. Lauta- ja kotimikropelejä pääsee myös itse pelaamaan.

Näyttelyn sisältö on koottu pääasiallisesti Kansalliskirjaston vapaakappaleina talletetuista kansalliskokoelmasta sekä professori Markus Brummer-Korvenkontion keräämästä ja kirjastolle lahjoittamasta Brummeriana-kokoelmasta. Mukana on myös lainaesineitä yksityishenkilöiltä sekä valokuvia museoiden kokoelmista.

"Inhimillinen kulttuuri syntyy ja kehittyy leikissä, leikkinä... kulttuurin käsitteeseen sisältyy leikin käsite."
- Johan Huizinga, Homo Ludens