Kirjasto juhli lokakuussa 375-vuotisjuhlapäiväänsä

Kansalliskirjasto juhlisti 375-vuotistaivaltaan 23.10. Yliopiston juhlasalissa pidettyyn juhlaan saapui yli 600 juhlavierasta.

Juhlan kuvatunnelmia voi katsoa kuva-albumista (linkki vie Flickr-kuvapalveluun).

Kansalliskirjasto (entinen Helsingin yliopiston kirjasto) syntyi 26.3.1640 Kuninkaallisen Turun Akatemian yhteyteen. Akatemian kirjaston eli tänä päivänä Kansalliskirjaston alku oli 20 niteen kirjakokoelma, joka alkoi hitaasti kasvaa lahjoin ja ostoin.

Turun akatemiaan lähes kahdensadan vuoden aikana kootut kirjat, kaikkiaan noin 40 000 nidettä, tuhoutuivat syyskuussa 1827 tulipalossa. Runsaat 800 kotilainassa ollutta nidettä säästyivät kuitenkin tulelta ja ovat yhä tänään Aboica-kokoelmana tutkijoiden käytettävissä.

Yliopisto siirrettiin Helsinkiin ja se aloitti toimintansa "Keisarillisena Aleksanterin-yliopistona" vuonna 1828. Arkkitehti Carl Ludvig Engelin suunnittelema uusi kirjastorakennus otettiin käyttöön 1845.

Lue lisää kirjaston historiasta

Kuva: Juhlassa nautittiin historiallisista puheista, musiikista ja kirjaston historiaa esittelevästä näytelmästä.