Kansalliskirjaston Vuoden Asiakkaat Juuso Koponen ja Sophie Sälekari

Kansalliskirjasto myönsi historiansa neljännen Vuoden Asiakas -tunnustuksen työparille Sophie Sälekari ja Juuso Koponen, jotka toteuttivat Finna @ Helsinki Design Week -tapahtumaan innovatiivisen designkonseptin Finna.fi-palvelun aineistojen pohjalta.

Sälekari ja Koponen edustavat uudentyyppisiä Kansalliskirjaston digitaalisten palveluiden asiakkaita. Työssään suunnittelijat tarkastelivat Finnan avulla suomalaisen arkimuodin perintöä ja pohtivat suomalaisen muodin olemassaoloa.

Koodausta työkalunaan käyttävän informaatiomuotoilijan ja visuaalisia aineistoja hyödyntävän muotisuunnittelijan kyvyt yhdistäen Sälekari ja Koponen loivat prototyypin verkkosovelluksesta, jonka avulla suunnittelija voi tehdä luovaa prosessiaan näkyväksi. Syntynyt designkonsepti on erinomainen esimerkki siitä, millaisia uudenlaisia mahdollisuuksia muistiorganisaatioiden digitaaliset palvelut ja avoimet aineistot tarjoavat käyttäjilleen.

Finna.fi on arkistojen, museoiden ja kirjastojen yhteinen hakupalvelu, joka tarjoaa kansalaisten käyttöön tällä hetkellä yli 10 miljoonaa aineistotietoa. Palvelulla ja sen eri näkymillä on yli 100 000 vakituista asiakasta. Mukana on yhteensä 100 suomalaista arkistoa, museota ja kirjastoa.

Kuva: Kai Ekholm ja Kristiina Hormia-Poutanen ojensivat tunnustuspalkinnon Juuso Koposelle. Sophie Sälekari ei valitettavasti päässyt mukaan tilaisuuteen.