Scripta Selecta

Kirjoituksia Kansalliskirjaston kokoelmista

Ukrainan historiaa käsitteleviä teoksia Slaavilaisen kirjaston kokoelmissa

Emilia Karjalainen, Irma Reijonen

Kansalliskirjaston Slaavilaisen kirjaston kokoelmat tarjoavat tutkimustietoa sekä näkökulmia Venäjän ja Itä-Euroopan alueiden historiasta.

Sokea kobzar, ukrainalainen bardi, opaspojan kanssa. Vinjetissä ryhmä kobzareita ja lyyransoittajia markkinoilla. Taustalla kansansoittimia: kobza, torban ja tamburiini. Kuva-albumista Изъ Украйнской старины (1900)

Ukrainan historiaa käsitteleviä teoksia löytyy Kansalliskirjaston hakupalvelun aihehaun kautta noin tuhat kappaletta, joiden kielijakauma kertoo kokoelman monipuolisuudesta. Ukrainankielisiä teoksia on eniten: 384 kappaletta. Tämän jälkeen suurimpina ryhminä tulevat venäjänkieliset (n. 300 kpl) ja englanninkieliset (n. 200 kpl) teokset. Kielivalikoimaa on näiden lisäksi vielä laajasti – useita kymmeniä teoksia on myös puolaksi, saksaksi ja suomeksi. Hakutulokset voi järjestää myös ilmestymisvuoden mukaan, jolloin pääset helposti tarkastelemaan esimerkiksi uusimpia kirjoja aiheesta, tai katsomaan minkälaisia teoksia Ukrainan historiasta ilmestyi 1800-luvulla. Aivan kaikkea kokoelmissa olevaa Ukrainan historiaa koskevaa materiaalia haku ei löydä, mutta uusimpien teosten kohdalla hakutulos on kattava.

Teoksia on runsaasti eri aikakausilta ja eri maista alkaen 1600-luvun kartoista ja 1800-luvun alun kirjoista aina tuoreimpiin julkaisuihin asti. Tämä julkaisujen kirjoituspaikkojen ja -aikojen kirjo heijastuu siihen, millaisista näkökulmista historiaa on kirjoitettu. Venäläinen käsitys Ukrainan historiasta on huomattavan erilainen kuin ukrainalaisten oma. Viimeaikaiset venäläiset julkaisut sisältävät informaatiovaikuttamista ja suoranaista propagandaa. Erilaiset historiakäsitykset toimivat lähdemateriaalina tutkimukselle: jotta informaatiovaikuttamista voidaan tutkia, on tarjolla oltava materiaalia, jota tutkia. Jo informaatiovaikuttamisen tunnistaminen edellyttää sitä, että on saatavilla eri lähtökohdista kirjoitettuja tekstejä, joita voi vertailla. Historian kirjoittamista ja historian näkökulmasidonnaisuutta käsittelee kahden historiantutkijan Georgi Kasjanovin ja Aleksandr Millerin luentoihin ja keskusteluihin perustuva kirja Rossiâ - Ukraina: kak pišetsâ istoriâ. Teos pyrkii irrottamaan historian tulkinnan poliittisista ja ideologisista tarkoitusperistä ja palauttamaan sen tieteellisesti tutkittavaksi kysymykseksi.

Kahden kirjan kannet: Ukrainan historia ja Taistelu Ukrainasta

Kattavan katsauksen Ukrainan historiaan antaa Itä-Euroopan historian dosentin Johannes Remyn vuonna 2015 ilmestynyt teos Ukrainan historia. Teoksessa käydään Ukrainan historiaa läpi aina keskiajan Kiovan Rusista nykyaikaan käsitellen muun muassa kasakkasotia, itsenäistymistä, nälänhätää, ukrainalaista nationalismia sekä Krimin kysymystä.

Toinen esimerkki Ukrainan historiaa käsittelevistä viimeaikaisista teoksista on Venäjän ja Euroopan politiikkaa Kentin yliopistossa tutkivan Richard Sakwan kirja Taistelu Ukrainasta - kuinka idän ja lännen intressit törmäsivät (2016). Teos analysoi Venäjän ja Ukrainan välisen konfliktin taustoja ja merkityksiä. Kansainvälisen politiikan professori Tomas Forsberg on käsitellyt Sakwan teoksen näkökulmaa kirja-arviossaan otsikolla ”Kiitelty mutta kiistelty tulkinta Ukrainan konfliktista”. Kirja-arvostelu on luettavissa Elektra-julkaisupalvelun kautta yleisissä kirjastoissa ja useimpien korkeakoulujen kirjastoissa paikan päällä. Osa korkeakouluista mahdollistaa myös etäkäytön.

Neuvostoliiton ajan traagisista tapahtumista kertovat muun muassa Anne Applebaumin teos Punainen nälkä sekä Andy Douganin teos Kiovan Dynamon kunnia. Punainen nälkä käsittelee suurta nälänhätää Ukrainassa vuosina 1932-33. Kiovan Dynamon kunnia taas antaa toisenlaisen katsauksen Ukrainan historiaan: teos kertoo perinteikkäästä ja menestyneestä kiovalaisesta jalkapallojoukkueesta saksalaismiehityksen aikana.

Kahden kirjan kannet: Ukraina - rajanmaa ja Krim on meidän

Journalistista näkökulmaa Ukrainan viime vuosien tilanteeseen tarjoaa kaksi vuonna 2015 julkaistua teosta. Ukraina - rajamaa on ulkomaankirjeenvaihtajana työskennelleen Anna-Lena Laurénin sekä toimittaja Peter Lodeniuksen kirjoittama teos vuoden 2014 tapahtumista. Kirjassa Laurén kertoo kokemuksistaan Kiovassa, Krimillä ja Itä-Ukrainassa ja Lodenius taustoittaa tapahtumia. Toimittaja Kalle Kniivilän teoksessa Krim on meidän - imperiumin paluu Krimin asukkaat kertovat elämästään valloitetulla Krimin niemimaalla.

Muita Ukrainaan ja Ukrainan historiaan liittyviä teoksia voi etsiä erilaisilla hakusanoilla Kansalliskirjaston hakupalvelun kautta. Kriisiytyneessä tilanteessa on tärkeää pitää esillä Venäjään, Ukrainaan ja Itä-Eurooppaan liittyvää tietokirjallisuutta sekä korostaa tutkitun tiedon merkitystä. Ukraina-aiheisia Journal.fi:ssä julkaistuja artikkeleita voi selata Finnan kautta – artikkelit ovat vapaasti luettavissa.

Click here for the English version of the text.