Kansalliskirjasto neuvoo asiakkaita monin eri tavoin. Voit ottaa neuvontaan yhteyttä sähköpostitse, puhelimitse ja paikanpäällä kirjastossa. Rotundan neuvontapisteestä on hyvä aloittaa.
Voit ottaa yhteyttä neuvontaamme sähköpostitse osoitteessa kk-palvelu(at)helsinki.fi tai puhelimitse numeroon 02941 23196. Kirjaston puhelinpalvelu ja neuvontapisteet ovat auki kirjaston neuvonnan aukioloaikoina. Kirjasto on asiakkaiden käytössä itsepalveluperiaatteella arkisin aamuisin kello 9–10 ja ma-ti ja to-pe 17–18 (Erikoislukusali on auki vain sen neuvonnan aukioloaikoina). Katso poikkeusaukioloajat.
Neuvontaa saat seuraavista neljästä palvelupisteestä:
Rotundan neuvonta (Rotunda, kirjaston päärakennus, 1. krs)
Pohjoissalin neuvonta (Engel, kirjaston päärakennus, 1. krs)
Slaavilaisen kirjaston neuvonta (Fabiania, kirjaston Fabianinkadun puoleinen siipi, 1. krs)
Erikoislukusalin neuvonta (Fabiania, kirjaston Fabianinkadun puoleinen siipi, 1. krs)
Neuvonnassa annetaan kaikenlaista kirjaston käyttöä koskevaa neuvontaa. Neuvontapisteissä voit myös hankkia vierailijatunnuksen työasemille sekä jättää tilauksia.
Rotundan neuvonnasta voit noutaa ja palauttaa tilaamasi kaukolainan. Maksuja voit maksaa paitsi verkossa myös Rotundan neuvonnassa.
Tietopalvelumme auttaa sinua löytämään tietoa ja aineistoja kansalliskokoelmasta ja kirjaston kokoelmien edustamilta humanistisilta aloilta. Teemme tiedonhakuja kirjaston painettuihin ja digitaalisiin kokoelmiin sekä muihin verkkoaineistoihin.
Tiedonhakupyynnön voit jättää neuvontaan sähköpostitse, puhelimitse tai paikanpäällä kirjaston neuvonnassa.
Opastamme mielellämme sinua etsimään tietoa myös itsenäisesti. Varaa tällöin aika tiedonhaun opastukseen, jolloin tiedonhaku on mahdollista tehdä yhdessä kirjaston asiantuntijan kanssa.
Alle puoli tuntia kestävä tiedonhaku on maksuton. Laajemmista toimeksiannoista laskutetaan hinnaston mukaan.