Elektronisten aineistojen käyttöoikeudet ja käyttöehdot

Kansalliskirjaston asiakkaiden käytettävissä on elektronisia aineistoja: kirjoja, lehtiä, artikkeleita, äänitteitä, karttoja, kuvia, viitetietokantoja ja kokotekstiaineistoja.

Sisällysluettelo

Osa elektronisista aineistoista on vapaasti verkossa käytettävissä ja osa vain Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksilla tai kirjaston työpisteillä.

Lähes kaikki elektroniset aineistomme ovat haettavissa Kansalliskirjaston Finna-näkymästä.

Vapaa käyttöoikeus

Tekijänoikeudesta vapaat Kansalliskirjaston digitoimat aineistot ovat verkossa vapaasti käytettävissä. Niitä voi kuka tahansa, mistä tahansa ja milloin tahansa lukea, kuunnella, tulostaa tai ladata itselleen.

Käyttäjät eivät kuitenkaan saa välittää tekijänoikeuden alaista digitaalista aineistoa eteenpäin ilman oikeudenhaltijan lupaa. Käyttäjien toivotaan viittaavan käyttämäänsä aineistoon tarkoituksen mukaisella tavalla, esimerkiksi:  http://digi.kansalliskirjasto.fi , Wiipuri, 31.12.1904, Kansalliskirjaston digitoidut aineistot

Käyttöoikeus Helsingin yliopiston verkossa

Kirjasto on hankkinut erityyppisiä e-aineistoja yliopiston tutkijoiden, opiskelijoiden ja kirjaston paikallisasiakkaiden käyttöön. Näihin aineistoihin on pääsy Helsingin yliopiston verkossa, ja etäkäyttö on siten mahdollista Helsingin yliopiston tutkijoille, opiskelijoille ja henkilökunnalle. Muut kuin Helsingin yliopiston tutkijat ja opiskelijat pääsevät aineistoihin Kansalliskirjaston ja Helsingin yliopiston kirjaston tiloissa sijaitsevilta kirjastokioskeilta ilman tunnusta tai vaihtoehtoisesti omalta laitteeltaan näissä kirjastoissa paikan päällä HelsinkiUni Guest -vierailijaverkossa (salasana: uniguest).

Helsingin yliopiston verkkoon hankittujen elektronisten aineistojen yleiset käyttöehdot

Mitä saat tehdä:

• selailla aineistoja ja tehdä tiedonhakuja
  • kopioida, tulostaa tai tallentaa hakujen tuloksia ja yksittäisiä artikkeleita kohtuullisessa määrin omaan käyttöön
  • luovuttaa yksittäisiä artikkeleita toiselle henkilölle henkilökohtaiseen käyttöön tieteellisen kommunikoinnin nimissä
  • käyttää aineistoja elektronisena kurssimateriaalina Helsingin yliopiston opetuksessa tekemällä aineistoon linkkejä
  • e-kirjoista ja laajoista kokotekstiaineistoista on sallittua tulostaa ja tallentaa kohtuullisia katkelmia ja osia aineistoista ei-kaupalliseen tarkoitukseen

Mitä et saa tehdä

• käyttää aineistoa tai osaa siitä kaupallisiin tarkoituksiin
  • levittää, myydä tai muokata aineistoa tai tehdä siitä johdannaisteoksia
  • tulostaa tai kopioida kokonaisia teoksia  (e-kirjat ja laajat kokotekstiaineistot)
  • systemaattisesti imuroida aineistoja käyttäen automaattisia robottiohjelmia

Käyttöehtojen rikkominen voi johtaa siihen, että pääsy aineistoon katkaistaan.

Käyttö vapaakappaletyöasemilla

Elektronisia vapaakappaleita saat tekijänoikeudellisista syistä käyttää vain vapaakappalekirjastojen vapaakappaletyöasemilla.

Työasemilla:

• kaikkia  aineistoja voi hakea, katsella ja kuunnella  ilman käyttäjätunnuksia
  • sisällöistä ei voi valmistaa digitaalista kopiota
  • sisältöjä ei voi tallentaa omalle tallennusvälineelle
  • ei ole Internet-yhteyttä eikä voi lähettää sähköpostia

Aineistoa voi valo-  tai  videokuvata suoraan näyttöruudulta ja äänittää kaiuttimien kautta, mutta vain yksityiseen käyttöön.  Verkkosivuja ja digitoituja lehtiä voi tulostaa. Tulostaminen on maksullista.

Vapaakappaletyöasemat

Kansalliskirjaston palveluhinnasto

Ajantasainen lainsäädäntö : Tekijänoikeuslaki (404/1961)