Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 




”Älykäs sisältö” - Intellimedia


Onko Suomella lisäarvoa kansainväliseen sisältöbusinekseen?
1 Aluksi
2 Digitaalinen media on uusi sisältöjen jakelutie
3 Kehitystä tukevat teknologiatrendit
4 Sisällön tuotanto ja hallinta
5 Liiketoimintamallien kehitys avainasemassa
6 Suomalaiset kehittävät uusia konsepteja
7 ”Älykäs sisältö” - Intellimedia
8 Sisällön kehitys on vaativa prosessi
9 Sisältöbusiness perustuu arvoverkkoon
10 Nykyinen osaaminen kotimaassa
11 Sovellusalueet
12 Paperin ja Infocomin yhdistelmä - Hybridimedia
13 Tieto on pääomaa
* Lähteet
tulosta Tulostettava versio
Sisältöä ovat draaman, oppimateriaalien ja kulttuurin lisäksi myös kaikki yritysten erilaiset tietojärjestelmät. Itse asiassa jokaisessa transaktiossa on sisältöä, joka on vastaanottajalleen arvokasta. Haasteena ei olekaan kokonaan uudentyyppisen ja ennen näkemättömän uusmedian keksiminen, vaan reaalimaailman monimuotoisten informaatiovirtojen kytkeminen 24 tunniksi verkkoon. Käyttäjät luovat yhä enemmän omaa sisältöä. Musiikkia, videoleikkeitä ja chatti-jaksoja kopioidaan verkosta, ne editoidaan kotikonein ja niitä tallennetaan henkilökohtaisiin digitaalisiin arkistoihin. Materiaalia kerätään, yhdistellään, vaihdetaan, kopioidaan ja samalla osallistutaan prosessiin itse luovana taiteilijana. Jokainen luo prosessissa itse oman lisäarvonsa.

Globaaleille markkinoille tähdättäessä Club Nokia on ehkä paras esimerkki. Tänään se toimii jo useissa kymmenissä maissa ja jokaisessa maassa sisältö on lokalisoitua. Kulttuurien välinen viestintä nouseekin tärkeään asemaan. Erityyppiset monikulttuuristen yhteisöjen käyttöliittymät ovat jo nyt Nokian ja luultavasti pian myös lukuisten muidenkin toimijoiden kiinnostuksen kohteena.

Tulevaisuudessa tekijänoikeuksien ja brändien arvo korostuu. Luomalla ja omistamalla näitä immateriaalioikeuksia maassamme voidaan kehittää huomattavaa arvoa. Yhteiskunta hyötyy elinkelpoisten ja kaupallisesti kannattavien sisältötuotantohankkeiden tukemisesta. Hankkeet ovat usein uusia ja innovatiivisia ja henkistä omaisuutta (Intellectual Property Rights) synnyttäviä, kuten niitä toteuttavat pienet- ja keskisuuret yrityksetkin. Pk-yritysten työllistävä vaikutus on huomattava ja ne ovat nopeasti nettomaksajia yhteiskunnalle ja tuovat veroina sijoitetun tuen takaisin - usein jopa moninkertaisesti. Lisäksi uuden teknologian myötä monistettavissa olevan älykkään, tietoliikennejakeluteihin mukautuvan sisältötuotannon vientipotentiaali on huomattava.

Alueita, joissa nähdään orastavia mahdollisuuksia ovat:
  • Mikroelokuvina tuotettavat musiikkivideot
  • Uustodellisuuden sisällöt mm. tosielämän ja tekotodellisuuden yhdistävät verkkopelit
  • Lisäarvoa luovat langattomat yhteisöt
  • Kansainvälisen brändisisällön upottaminen interaktiivisiin formaatteihin
  • Älykkäitä työvälineitä sisältävät oppiaineistot tai elektroninen dokumentointi
  • Digitaalisen television MHP-alustalle tuotettavat mukautuvat sisällöt.

«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  *  »
URN:NBN:fi-fe20031617