Helsingin yliopiston kirjasto, Suomen kansalliskirjasto
kansi   lukijalle   esipuhe   kirjoittajat   galleria


Kirja  tietoverkkojen maailmassa

 «

    aihepiirit    

  I  

  II  

  III  

  IV  

  V  

  VI  

» 




Sisällön tuotanto ja hallinta


Onko Suomella lisäarvoa kansainväliseen sisältöbusinekseen?
1 Aluksi
2 Digitaalinen media on uusi sisältöjen jakelutie
3 Kehitystä tukevat teknologiatrendit
4 Sisällön tuotanto ja hallinta
5 Liiketoimintamallien kehitys avainasemassa
6 Suomalaiset kehittävät uusia konsepteja
7 ”Älykäs sisältö” - Intellimedia
8 Sisällön kehitys on vaativa prosessi
9 Sisältöbusiness perustuu arvoverkkoon
10 Nykyinen osaaminen kotimaassa
11 Sovellusalueet
12 Paperin ja Infocomin yhdistelmä - Hybridimedia
13 Tieto on pääomaa
* Lähteet
tulosta Tulostettava versio
Sähköisen median ja uusmedian haasteet kohdistuivat sanomalehdistöön rajuina vuosina 1995-2002. Kehitys ei kuitenkaan mennyt eteenpäin niin nopeasti kuin internet-huuman alkuvuosina oletettiin. Tämä johtui internetin ilmaisuudesta ja ansaintalogiikan puutteesta. Perinteisen sähköisen ja painetun viestinnän välimaastoon on kuitenkin kasvamassa aivan uusi viestintämuotojen kukkatarha, joka työntää tasaiseen tahtiin mielenkiintoisia taimia. Tätä kehitystä on seurattu Suomessa tarkasti ja suurimmat mediaoperaattorit ovat tiukasti kehityksessä mukana, vaikka varovaisemmin kuin alkuvuosina. Suomen mediayritykset ovat laaja-alaisia ja lehtitaloilla on valmius sovittaa eri mediatoiminnot yhteen. Vahva tilauspohja antaa näille yrityksille mahdollisuudet uudenlaiseen cross-media-perusteiseen tuotekehitykseen.

Päivälehdet ovat alkaneet viime aikoina muuttaa palveluitaan maksullisiksi. Maksaminen tapahtuu yleensä verkkopankin tai tekstiviestin avulla, jolloin tilauksen hinta laskutetaan puhelinlaskussa. Paperille painetun lehden tilaajat pääsevät edelleen lukemaan verkkolehdestä painetun lehden uutiset ilmaiseksi, mutta muiden pitää maksaa uutisten käytöstä. Ulkomailla verkkolehtien maksullisuus ei ole vielä niin yleistä kuin Suomessa. Peräti 90 prosenttia painotuotteita kustantavista eurooppalaisista mediataloista uskoo digitaalisten päivälehtien olevan kaupallisesti tarjolla vuonna 2010. Digitaalinen päivälehti tulee varmasti, mutta sillä on vielä pitkä tie kuljettavanaan ennen kuin se merkittävästi uhkaa painettujen sanomalehtien valta-asemaa. Myös muut verkkosisällöt alkavat olla maksullisia. Sisältötuottajien on kuitenkin vielä sovittava yhteisistä toimintatavoista sisältöjen mikromaksamiseen asti.


«  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  *  »
URN:NBN:fi-fe20031617