Tieteelliset virtuaalikirjastot avaavat helpon tien Internetin tietovarantoihin

Risto Heikkinen ja Pirita Juppi
Jyväskylän yliopiston kirjasto

 
Viiden korkeakoulun yhteistyönä syntyy syksyn mittaan 17 tieteenalakoh-
taista virtuaalikirjastoa, jotka avaavat tutkijoille, opiskelijoille, 
opettajille ja muille tieteellisen tiedon tarvitsijoille helpon tien 
internetin tietovarantoihin.Www-sivukokonaisuuksista muodostuvia suo-
menkielisiä virtuaalikirjastoja valmistuu aate- ja oppihistorian, eko-
logian, geeniterapian, geologian, hoitotieteen, kasvatuksen ja koulu-
tuksen, kuvallisen viestinnän, liikuntatieteen, maantieteen, molekulaa-
risen lääketieteen, psykologian, saamen kielen ja kulttuurin, taidekas-
vatuksen, taideteollisuuden, terveydenhuollon, ympäristönsuojeluteknii-
kan ja ympäristöterveyden aloille. Sivuja pääsee selailemaan tavallisel-
la internet-selaimella. Osa kirjastoista on jo avattu ja loput avataan 
myöhemmin syksyn aikana. 
   Hankkeen  takana on suomalainen virtuaalikirjastoprojekti, joka käyn-
nistyi viime toukokuussa  Jyväskylän yliopiston, Kuopion yliopiston, Ou-
lun yliopiston, Taideteollisen korkeakoulun  ja Teknillisen korkeakoulun 
kirjastojen yhteishankkeena. Hankkeen  johtamisesta vastaa Jyväskylän 
yliopiston kirjasto. Projekti on osa opetusministeriön Suomi tietoyhteis-
kunnaksi -ohjelmaa. 
   Virtuaalikirjastoprojektin tarkoituksena on parantaa ja tehostaa verk-
kotiedon käyttöä erityisesti korkeakouluympäristössä. Virtuaalikirjasto-
jen rakentamisessa on hyödynnetty korkeakoulukirjastojen kokemusta tieto-
palvelusta. Internetissä olevien hakupalveluiden rinnalle saadaan nyt in-
formaatikkojen valitsemia ja luokittelemia yhteyksiä internetin tietova-
rantoihin.  
   Virtuaalikirjastoprojektin kotisivu löytyy internet-osoitteen 
http://www.jyu.fi/~library/virtuaalikirjasto/takaa. Projektin kotisivun 
kautta pääsee myös tieteenalakohtaisiin virtuaalikirjastoihin. 
 

Valikoitua ja luokiteltua tietoa

Eri tieteenalojen virtuaalikirjastoissa internetistä löytyvä tieto on jao- teltu alaryhmiin. Esimerkiksi kasvatuksen ja koulutuksen virtuaalikirjas- ton tieto jakautuu yleiseen kasvatustieteelliseen aineistoon, koulutuspo- litiikan tietoon sekä eri koulutusalojen (varhaiskasvatus, perusasteen kou- lutus ja lukio, erityispedagogiikka, ammatillinen koulutus, aikuiskasvatus, korkeakoulutus) materiaaliin. Alaryhmissä jaottelua on tehty aineistomuo- don mukaan lehtiin, asiantuntijaorganisaatioihin, konferensseihin, uutis- ryhmiin ja postituslistoihin sekä linkkikokoelmasivuihin. Virtuaalikirjas- tosivuilta saa tietoa myös projektissa mukana olevien korkeakoulukirjasto- jen tietovarannoista. Kaikki virtuaalikirjastojen materiaali on valittu erityisten valintakri- teerien avulla. Sisältökriteereiden, kuten tiedon luotettavuuden ja ajanta- saisuuden, ohella huomiota on kiinnitetty muun muassa muoto- ja teknisiin kriteereihin, siten että tarvittava tieto olisi helposti saatavissa. Tiedon- etsijän avuksi laaditaan virtuaalikirjastoihin sanahaku- ja opastussivuja, jotka tavallaan vastaavat kirjastorakennusten info- ja neuvontapalveluja. Jokaisella käyttäjällä on mahdollisuus osallistua virtuaalikirjastojen kehittämiseen. Palautetta voi antaa käyttäjäkyselyssä, joka on elektronisen lomakkeen muodossa ja johon pääsee virtuaalikirjastosivujen kautta. Perin- teisten kirjastojen tapaan virtuaalikirjastot eivät ole koskaan valmiita, vaan ne ovat aineistonsa suhteen jatkuvasti rakenteilla. Asiakkaiden onkin mahdollista ehdottaa uusia linkkejä mielestään tärkeään tieteelliseen tie- toon.
tietolinja 3/96 * 30.9.1996