Uutislinja

Jyväskylän kaupunginkirjasto - Keski-Suomen maakuntakirjasto ja Porin kaupunginkirjasto - Satakunnan maakuntakirjasto ovat uusimmat ARTOn tiedontuottajat. Molemmat tallentavat ARTOon omaa maakuntaansa koskevaa artikkeliaineistoa. Kaikkiaan ARTOssa on nyt 36 tiedontuottajaorganisaatiota ja n. 50 tuottajatunnusta (osa tuottajista tallentaa ARTOon kahta tai useampaa alaa käsittelevää aineistoa).

FINMARC-yhtenäisformaatin uusi versio (30.5.1996) on ilmestynyt. Formaatin hinta on edelleen 50,- ja sitä voi tilata TKAYstä numerosta (90) 7084 4388.

Tulevana syksynä järjestetään kaksi LINNEA-kurssia, yksi perus- ja yksi jatkokurssi. Peruskurssi järjestetään 26.9.96 klo ja jatkokurssi 21.11.96. Kummatkin kurssit pidetään Helsingin keskustassa ja kestävät klo 10-13.30. Kurssimaksu on 200,- + alv/henkilö. Ilmoittautumiset puh. (90) 7084 4388.

TKAYn johtaja Antti Soini eroaa yksikön palveluksesta 31.7.1996. Sijaisena toimii Riitta Lehtinen.

Sovellutussuunnittelija Juha Holopainen on eronnut TKAYn palveluksesta

Edellisessä Tietolinjan numerossa pyysimme lukijoiltamme palautetta ja mielipiteitä palveluistamme. Vastauksia tuli odotettua vähemmän, mutta saimme niistä kuitenkin hyödyllistä palautetta. Kiitämme kaikkia vastanneita. Suoritetussa arvonnassa sai luvatun palkinnon, yhden kurssin TKAYn koulutusvalikoimasta, Merja Koski-Aho Peräseinäjoen kunnankirjastosta. Lämpimät onnittelut voittajalle.

Helsingin yliopiston kirjaston johtokunta on kokouksessaan 23.4.96 asettanut Tieteellisten kirjastojen atk-yksikön neuvottelukunnan seuraavaksi kolmivuotiskaudeksi. Neuvottelukunnan kokoonpano on seuraava: ylikirjastonhoitaja Päivi Kytömäki (puh.joht.) Oulun yliopiston kirjastosta, johtaja Lars Backström Hgin yliopiston atk- keskuksesta, ylikirjastonhoitaja Esko Häkli Hgin yliopiston kirjastosta, johtaja Sauli Laitinen VTT:stä, informaatikko Esa Lempiäinen Porin teknillisestä kirjastosta, atk-päällikkö Matti Pulkkinen Kansallisarkistosta, kirjastotoimenjohtaja Heli Saarinen Lapin maakuntakirjastosta, bibliotekchef Maria Schröder Svenska handelshögskolans bibliotek'sta sekä TKAYn johtaja (esittelijä).

Korkeakoulukirjastojen ja atk-keskusten johtajien ensimmäinen yhteinen neuvottelupäivä teemanaan "Tuottava yhteistoiminta" pidet- tiin Helsingissä 20.3.1996. Tilaisuuden isäntinä toimivat Helsingin yliopiston kirjasto ja atk-keskus, ja mukana oli yli 60 osallistujaa maan kaikista korkeakouluista. Ohjelma sisälsi katsaukset kirjastojen ja atk-keskusten sisäiseen yhteistyöhön ja ajankohtaisiin hankkeisiin esittäjinä Esko Häkli Helsingin yliopiston kirjastosta ja Lars Backströn Helsingin yliopiston atk-keskuksesta. Konkreettisena tuloksena hyvin käynnistyneestä yhteistoiminnasta olivat jo aikaisemmin perustettujen VTLS- ja CD-ROM-työryhmien raportit, jotka esitettiin tilaisuudessa. Ulkopuolisina esiintyjinä tilausuudessa olivat professori Göte Nyman Helsingin yliopistosta ja tietohankintapäällikkö Hannele Vihermaa Aamulehtiyhtymästä. Göte Nyman on toiminut Helsingin yliopiston atk- strategia- ja aikuiskoulutustyöryhmien puheenjohtajana, ja hänen aiheensa oli muutosten kokonaishallinta organisaatioiden muutosmatkalla. Hannele Vihermaa kertoi digitaalisen kuvan käytöstä toimitustyössä. Tilaisuudessa keskusteltiin aktiivisesti yhteistoiminnan muodoista Päivi Kytömäen (Oulun yliopiston kirjasto) ja Stig-Göran Lindqvistin (Åbo Akademi datacentralen) alustusten pohjalta, ja paljon yhteistiä kohteita ja ongelma-alueita löytyi. Yhteistapaamista pidettiin antoisana ja seuraava tapaaminen sovittiin järjestettäväksi keväällä 1997 Vaasassa. Isännyydestä vastaavat tällöin Vaasan yliopiston kirjasto ja atk-keskus.

tietolinja 2/96 * 7.6.1996