Tietolinja

Tietolinja
01/2004

Gabriel/TEL -käyttäjäkyselyn tuloksia

Teksti on lyhentäen toimitettu käännös Gabrielin toimituksessa työskentelevien Olaf Janssenin ja Marco de Nietin laatimasta raportista. Raportti taulukoineen on luettavissa englanniksi Gabrielin verkkosivuilla


Pääkirjoitus
Artikkelit
Uutisia,
ajankohtaista


Keväällä ja kesällä 2003 järjestettiin verkkokysely, jolla kartoitettiin Euroopan kansalliskirjastojen nykyisen portaalin Gabrielin käyttöä sekä käyttäjien toiveita uuden European Library -hankkeen osalta. (TEL-palvelusta lähemmin Stenvallin ja Hakalan artikkelissa tässä samassa numerossa.) Kyselylomake oli Gabrielin sivuilla ja sitä mainostettiin lisäksi aktiivisesti alan postituslistoilla ja keskustelupalstoilla. Suomesta kyselyyn vastattiin vilkkaasti, mikä kertonee potentiaalisesta kiinnostuksesta myös uuteen palveluun.

Kyselyyn tuli vastauksia kaikkiaan 560. Kyselyn toteuttamistapa vaikutti siihen, että otanta ei ollut satunnainen vaan painottui työikäisiin jotka lisäksi työskentelivät pääsääntöisesti kirjasto- ja tietopalvelualalla. "Tyypillinen vastaaja" oli korkeasti koulutettu (yliopistotutkinto) keski-ikäinen (36-50) nainen, joka asuu Länsi-Euroopassa.

Jatkokysymyksiä analysoitaessa profiili täsmentyi lisäksi seuraavasti:
Vastaaja

  • on käyttänyt verkkopalveluja muutaman vuoden
  • käyttää internetiä päivittäin
  • verkkoyhteys on avoinna suurimman osan päivästä
  • käyttää laajakaistayhteyksiä
  • on kiinnostunut tietohallinnosta tai työskentelee sen parissa
  • toimii tieteellisessä yhteisössä
  • kuuluu esimerkiksi tutkimus-, korkeakoulu- tai kansalliskirjaston henkilökuntaan tai on humanististen tai yhteiskuntatieteiden tutkija

Vastaajista 81% ilmoitti työskentelevänsä kirjastossa, ja lähes 60% nimenomaan kansallis- tai korkeakoulukirjastossa.

Lähes puolet vastaajista päätyi Gabrielin sivuille jollakin muulla (kirjastoalan) verkkosivulla olleen linkin kautta.

Gabrielin selkeästi käytetyimmät osiot olivat hakukone (joka hakee samalla kertaa kaikkien Euroopan kansalliskirjastojen sivuilta), kirjastojen tiedot ja linkit kirjastojen verkkopalveluihin. Vastaajista 70% löysi etsimänsä tiedon aina tai useimmiten. Yli 75% vastaajista haki Gabrielista samalla kertaa useamman kansalliskirjaston tietoja.

Viimeiset kysymykset käsittelivät tulevaan TEL-palveluun kohdistuvia odotuksia. Useimmat vastaajat käyttäisivät TEL-palvelua tarkistaakseen kirjojen kuvailutietoja, paikantaakseen painettuja julkaisuja ja päästäkseen käsiksi digitaalisiin julkaisuihin. Lähes kaikki vastaajat pitivät viimeksi mainitusta ryhmästä tärkeimpinä tekstidokumentteja, seuraavaksi tärkeimpiä olivat yksittäiset kuvat. Muita digitaalisia julkaisumuotoja (ääni- ja videotallenteita) ei kaivattu läheskään yhtä paljon. On kuitenkin pidettävä mielessä, että tässä tapauksessa puhumme nimenomaan ammattilaiskäyttäjistä.

Jos digitaalinen dokumentti ei olisi saatavana verkon kautta vajaa viidennes vastaajista menisi paikan päälle kansalliskirjastoon käyttämään sitä. Kaksi viidesosaa tilaisi haluamastaan (teksti)dokumentista tulosteen, mutta melkein puolet (45%) vastaajista – jotka kaikki siis ovat potentiaalisia kansalliskirjaston asiakkaita – etsisi dokumenttia muualta internetistä vaikka se olisikin saatavissa kansalliskirjastossa!


Tietolinja 01/2004

Olaf Janssen, Gabriel Editor/TEL Web Assistant
Marco de Niet, Gabriel Researcher

Koninklijke Bibliotheek
Prins Willem Alexanderhof 5
P.O. Box 90407
NL-2509 LK The Hague
The Netherlands

Email: gabriel@python.kb.nl